Vanföreställning

Mer
10 år 1 månad sedan #649419 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vanföreställning
Hon kan nog inte få tvångsvård, därför att hon inte utgör någon fara för sig själv och andra. Möjligen kan ni undersöka om det finns någon billig gasvarnare att köpa om hon är intresserad av sådant skydd så hon slipper oroa sig för gas.
  • Sthlm
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 1 månad sedan #649464 av Sthlm
Svar från Sthlm i ämnet Vanföreställning
Hej igen tack snälla för all respons!
Jag ska lägga till att hon alltså haft detta i minst 15 år, mest sen jag som sista barn flyttade hemifrån för 10 år sen. Och som vuxen nu kan man börja förstå att detta måste pågått även när jag bodde hemma. alzheimers har hon inte för det har vi lyckats kolla. Hon mår dåligt i perioder och ser helt slut ut och jag ser framför mig hur hon springer runt på nätterna och trycker ner papper och har sig. Hennes hund är den nervigaste man kan hitta och hon är sjukligt beskyddande mot honom.

Hon blir väldigt självcentrerad när hon kommer in i det hela, jag är höggravid och hade fått världens influensa och mådde skit, så ringde jag henne. Då lyssnar hon inte ens utan säger bara" jag är minst lika dålig för jag har sån huvudvärk pga all röklukt osv"

hon är inte jätte ensam. hon passar min dotter 2-3 ggr i veckan och bor bara 600 m från oss.

problemet är delvis att jag( mina syskon bor inte i Sthlm) inte vet hur jag ska bemöta henne, ska jag säga " det är inte sannolikt att det luktar i även lgh nr 4, ser du inte detta mönster", och om hon så gör det vad ska hon göra då?
Eller ska jag bara försöka byta ämne? Hon kan få en annan blick i perioder när det är värst, som tur var är det kanske 3 år sen sen det var värst, men nu börjas det igen...

Finns det ngn som även har koll på om det finns ngn medicinering som hjälper mot sånt här??
Tack snälla för hjälpen, letar ihjäl mig efter information om detta men verkar hamna i ett mellanläge av inte tillräckligt sjuk och "för gammal".
Mer
10 år 1 månad sedan #649498 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vanföreställning
Kan hon inte få någon kontaktperson som tar med henne ut på olika saker.
Har hon stunder då hon kommer ur detta mönster med vanföreställningar?
Har hon alltid varit egocentrisk.....
Mer
10 år 1 månad sedan #649502 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vanföreställning
Jag har inte mycket hjälp att komma med. Nedanstående videos är gällande Schizofreni, men det kan kanske få dig att inse du inte är ensam som anhörig till någon som är psykiskt sjuk. Ledsen över att jag inte har något bättre att komma med. Jag gjorde ett sök på Google angående vanförställningssyndrom hemsida och det gav följande resultat.
www.google.se/search?hl=sv&sour ... ogle&gbv=1
[youtube:382orrle]LdVj8gXsETs[/youtube:382orrle]
[youtube:382orrle]ppculi-Os2g[/youtube:382orrle]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 1 månad sedan #649723 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vanföreställning
Det finns en bok skriven av två psykologer, som heter Coping with Schizophrenia och där framgår:

Som terapeuter säger de inte att vanföreställningar och röster är felaktiga utan istället försöker de minska det obehag de ger och betona att även om de är verkliga för dig, så uppfattar många andra det annorlunda.

Som sagt har det pågått i 15 år så där kommer det nog att fortsätta i samma stil framöver. Antipsykotika borde ge viss effekt, men det kan vara svårt att få henne till läkare. Antagligen lider hon mest själv av detta, men hon uppfattar det som ett miljöproblem och inget fel på henne själv. Hon känner ingen som hon litar på till 100 % och vars råd hon alltid följer. En sådan person kanske kunde vara till hjälp.

Nobelpristagaren i litteratur Nelly Sachs hade liknande problematik med giftig gas i lägenheten, så hon barrikaderade sig i en garderob. Men när en psykiater kom och gjorde gaskontroll och knackade på ledningarna och sa att det var ingen gas, så kom hon ut. Hon var inlagd periodvis, så hon hade nog värre besvär. Marika Lagercrantz var hemma hos henne som barn när detta hände tillsammans med sin pappa. Pappan hade visst gråtit av förtvivlan.
Mer
10 år 1 månad sedan #649725 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vanföreställning
Nelly Sachs lägenhet och möblemang finns på Kungliga biblioteket. Det var Selma Lagerlöf som räddade
henne till Sverige undan nazisterna.
[youtube:383ym2t1]S6Rqd4CeF1I[/youtube:383ym2t1]