Schizofreni

  • Eleonor
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 6 månader sedan #694650 av Eleonor
Schizofreni skapades av Eleonor
Hej.
Har letat mig fram till en sida som kan hjälpa mig med den information jag vill ha i ett arbete ang. just schizofreni.
Den består av 3 frågor.

Hur påverkar denna "sjukdomen" människorna´s liv? dvs ni som har schizofreni.
Hur påverkar den lärandet i skolan llr motsvarande?
samt att hur ni upplever att eran delaktighet i samhället fungerar?

Vore oerhört tacksam om någon kunde svara på dessa frågor åt mig..
Som sagt hittar ingen information som ger mig bra svar.

//Eleonor
Mer
9 år 6 månader sedan #694677 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Schizofreni

Eleonor skrev: Hur påverkar denna "sjukdomen" människorna´s liv? dvs ni som har schizofreni.

Skulle vilja skriva en bok om det för det går att säga mycket om vad som händer när man drabbas av funktionshinder som inte syns. Men, att fokusera på en sak länge är svårt så jag kan inte ge längre svar än så här: Tack vare mediciner så kan man leva ett nästan normalt liv. Många får nöja sig med att leva ensamma och utan jobb.

Eleonor skrev: Hur påverkar den lärandet i skolan eller motsvarande?

De flesta som drabbas av schizofreni, gör inte det förrän i 20-års åldern så skolan är för det mesta avklarad. En viss sänkning av IQ kan en del uppleva åren innan man insjuknar.

Eleonor skrev: samt att hur ni upplever att eran delaktighet i samhället fungerar?

Jag känner ingen med schizofreni som blivit omyndigförklarad pga det. Det finns de som har hjälp att betala räkningar av God Man och hjälp att företräda sig inför läkare och andra med Personligt Ombud men jag tror de flesta klarar sig i samhället om de tar sina mediciner som ordinerat.

Jag som svarat är 51 årig man med diagnosen Paranoid Schizofreni. Har varit sjuk sedan jag var 22 år.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 6 månader sedan #694678 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofreni

Eleonor skrev: Hej.
Har letat mig fram till en sida som kan hjälpa mig med den information jag vill ha i ett arbete ang. just schizofreni.
Den består av 3 frågor.


Hur påverkar denna "sjukdomen" människorna´s liv? dvs ni som har schizofreni.
Precis som Inwatto nämner- man får förbereda sig för ett liv i ensamhet och utan arbete.

Hur påverkar den lärandet i skolan llr motsvarande?
Som sagt- när man insjuknar har man i stort sett klarat av skolan. Jag klarade den grundläggande skolutbildningen
utan svårighet. Har utbildat mig inom sjukvården. Det blev svårare då mina psykoser hade börjat dyka upp.

samt att hur ni upplever att eran delaktighet i samhället fungerar?
Det gäller att hålla tyst om schizofrenin. Man kan få deltaga i samhället på distans.

Är kvinna 65 år med paranoid schizofreni. Insjuknade när jag var 19 år i psykos första gången.
Vore oerhört tacksam om någon kunde svara på dessa frågor åt mig..
Som sagt hittar ingen information som ger mig bra svar.

//Eleonor

Mer
9 år 6 månader sedan #694783 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizofreni
Att inte kunna arbeta och att ha dålig socialförmåga är det mest typiska symptomet vid schizofreni. Bara 10 % arbetar. Det är störningar i minne och koncentration som är det stora problemet. Psykoserna kan ge inläggning på sjukhus, men där tillbringar man bara 2 % av tiden.

Insjuknandet sker ofta i 20-30 års åldern, så gymnasium är avklarat oftast. Det som kan bli problem är om man insjuknar under universitetsstudier, eftersom 50 % får lässvårigheter efter schizofreni + sämre närminne och koncentrationsdörmåga,

Delaktigheten i samhället försvåras i och med att man inte arbetar. Sedan påverkar säkert lässvårigheter och att många inte kan titta på TV - man klarar inte av att hantera bilder och ljud. man kan missa samhällsinformation. Man blir lätt utanför och dessutom har man färre sociala kontakter.
Mer
9 år 6 månader sedan #694801 av björk
Svar från björk i ämnet Schizofreni
jag kollade på någon polsk djeffla, debatt om schizofreni. Den ene liknade hitler.
Dom artikulerade ordet runka ca 5 g.g.r och fnissade högtidligt och magarna hoppade
på dem. Alla va kostym/nissar. Och ett tag blev man road av deras sätt att föra sig på
o språk-val. Fast sen tyckte jag efter ca 12 minuter att dem gick över tröskeln. När man
märkbart märkte att dem tog avstånd från företeelsen samtidigt som dom gjorde de me löje.
Allt e inte vad det verkar.........korruption är nog en del av världen som tas emot med avsmak.



[color=#FF0000:1hgi75ee][u:1hgi75ee][i:1hgi75ee]bjrk[/i:1hgi75ee][/u:1hgi75ee][/color:1hgi75ee]
Mer
9 år 6 månader sedan #694806 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet Schizofreni
Som du säger Admin..Lässvårigheter är skit..jag läste så mycket förr älskade det..men nu kan jag ej..läser en halv sida sen drar tankarna iväg och koncentrationen´är borta...det suger...tv går någ sånär men kan ej titta för länge..spelar in flesta program jag vill se för att kunna pausa o gå ifrån när jag behöver o sen se igen