Schizofreni

Mer
9 år 6 månader sedan #694853 av koi
Svar från koi i ämnet Schizofreni
Hur påverkar denna "sjukdomen" människorna´s liv? dvs ni som har schizofreni.
Minnesproblem. Osäker och orolig för vad folk tänker om mig. Jag har familj men får hjälp av soc för att klara av familjelivet med barn. Blev ordentligt sjuk när jag redan hade barn. Tankeproblem. Svårt att tänka och formulera mig om jag inte har väldigt lång betänketid. Det påverkar även mina barn och min man. När jag dippar och blir sjukskriven så får min man dra stora lasset hemma. Han har svårt att förstå mina begränsningar och att jag inte är samma person som innan. Eller samma personlighet kanske jag menar. Jag rasade helt när jag var 32 år. Allting tar mycket längre tid.


Hur påverkar den lärandet i skolan llr motsvarande?
Jag har mycket svårt för att läsa. Det jag läser försvinner ur minnet och jag kan läsa samma sida flera gånger utan att minnas någonting. Jag har bara gått gymnasium. Hade paranoida tankar och hörde röster redan på högstadiet. Det påverkade skolgången. Hade mycket ångest men ingen att prata med. Rösterna sa att jag inte fick prata om dem. Det var mycket störande på lektionen då jag ibland inte hörde vad läraren sa för de överröstade henne.


samt att hur ni upplever att eran delaktighet i samhället fungerar?
Min delaktighet i samhället. Jag är ett kugghjul i maskineriet. Men jag sjukskriver mig 2-4 gånger per år pga psykotiska besvär eller extrema sömnsvårigheter. Men när allt fungerar så fungerar det. Man får ta en dag i taget. Men jag känner att arbetsledningen ser på mig som efterbliven. Det är sannolikt inte så, men jag kan inte släppa känslan.