Inkallad som reservist vid krig/konflikt?

Mer
8 år 6 månader sedan #779274 av zoegas
Jag ska va general om det blir krig.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
8 år 6 månader sedan #779301 av Nissegossen
Jag har gjort lumpen, men sökte efter första repmånaden vapenfri tjänst och gick på utredning till 1979 då utredaren sade till mig, skicka ett brev med sjukintyg till sävedepå, så blir du frikallad. jag står därmed inte i någon rulla hos försvaret än som frikallad från militärtjänst. Dock är jag är jag med i civilförsvarsförbundet och det utesluter de som skall göra militärtjänst så därmed eftersom jag är antagen och medlem i civilförsvarsförbundet är jag då inte intressant för det militära försvaret.

jag vill säga att i ett krigstillstånd kan de som inte är i det militära försvaret inkallas till att tjänstgöra inom civilförsvaret! Det kan man inte neka att göra. Det gör en till pliktuttagen och blir du inkallad till det förmodar jag också att då gäller krigslagar vid det tillfället. Nu har jag inte klart för mig i vilka åldrar det gäller, men någon inom civilförsvaret sade att man kan plocka dem vid 13 år, han är förövrigt död och begraven.
Det man får göra är att Googla på det för att få fram fakta.
Tja här är en länk sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnplikt

Det här säger lagen www.notisum.se/rnp/sls/lag/19410967.htm
Allmänt om mobilisering sv.wikipedia.org/wiki/Mobilisering
Jag tror att jag har "boka" intakt i en Byrålåda, med giltig biljett till det ställe jag skulle åka till vid allmän mobilisering.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 6 månader sedan #779303 av Nissegossen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 6 månader sedan #779311 av koi
Jag blir nog ingen bra militär.
Mer
8 år 6 månader sedan #779317 av Drummer
Jag gjorde tjänstgöring på Ka 4 i Göteborg 1999! Jag var Amfibiesoldat som är nästan det samma som kustjägare! På den tiden mådde jag bra och vi låg ute i fält i skärgården med massa mygg och fästingar! Minns så väl när befälet sa till en menig " Har du säkrat vapnet". Menige svarade med fingret på avtryckaren "Jag det har jag med osäkrat vapen". Kunde gått illa! Sen hade vi en överlevnadsvecka då vi nästan bara åt det vi hittade som bär och harsyra. Ngn fiskade upp en bergsgylta! Det var tufft och man gick ner ganska mycket i vikt! Detta uppdrag kan vara hälsosamt om man går på Zyprexa som exempel :lol:
Mer
8 år 6 månader sedan #779318 av Nissegossen
Jag är numera tillhörande Partilles civilförsvarsförbund och vet där inte var jag är krigsplacerad. Men jag har tidigare varit med i Göteborgs civilförsvarsförbund och var då krigsplacerad i min egen lägenhet där jag bor nu. Det var tänkt att jag skulle vara skyddsrumschef i källaren där det ligger ett stort skyddsrum. Vid en inkallelse så skulle jag bege mig till ett dagis nära mig, där de två plikuttagna gruppcheferna var befäl över de hemskyddsombud som skulle finnas i området.

Jag skulle då fungera som talesman för folket här och förmedla meddelanden från myndigheter samt förmedla de boenden, vad de ville säga till myndigheterna.

Numera vet jag att den organistionen inte finns längre och den kommer inte att utföras.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum