Inkallad som reservist vid krig/konflikt?

Mer
8 år 6 månader sedan #779255 av Geta
Har du varit inkallad någon gång sedan du gjorde värnplikten?
Jag gissar att du är ganska gammal.
Mer
8 år 6 månader sedan #779267 av zoegas
Han har ju inte gjort värnplikten... Har glasögona immat igen?

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
8 år 6 månader sedan #779268 av Geta
Vi är nog alla skyldiga att ingå i civilförsvaret.
Mer
8 år 6 månader sedan #779269 av lärjungenMatteus
Sedan sa Jesus till sina efterföljare: ”Om någon vill bli min efterföljare, så kan han inte längre tänka på sig själv, utan måste följa mitt exempel och vara beredd att dö.
Mer
8 år 6 månader sedan #779274 av zoegas
Jag ska va general om det blir krig.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
8 år 6 månader sedan #779301 av Nissegossen
Jag har gjort lumpen, men sökte efter första repmånaden vapenfri tjänst och gick på utredning till 1979 då utredaren sade till mig, skicka ett brev med sjukintyg till sävedepå, så blir du frikallad. jag står därmed inte i någon rulla hos försvaret än som frikallad från militärtjänst. Dock är jag är jag med i civilförsvarsförbundet och det utesluter de som skall göra militärtjänst så därmed eftersom jag är antagen och medlem i civilförsvarsförbundet är jag då inte intressant för det militära försvaret.

jag vill säga att i ett krigstillstånd kan de som inte är i det militära försvaret inkallas till att tjänstgöra inom civilförsvaret! Det kan man inte neka att göra. Det gör en till pliktuttagen och blir du inkallad till det förmodar jag också att då gäller krigslagar vid det tillfället. Nu har jag inte klart för mig i vilka åldrar det gäller, men någon inom civilförsvaret sade att man kan plocka dem vid 13 år, han är förövrigt död och begraven.
Det man får göra är att Googla på det för att få fram fakta.
Tja här är en länk sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnplikt

Det här säger lagen www.notisum.se/rnp/sls/lag/19410967.htm
Allmänt om mobilisering sv.wikipedia.org/wiki/Mobilisering
Jag tror att jag har "boka" intakt i en Byrålåda, med giltig biljett till det ställe jag skulle åka till vid allmän mobilisering.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum