Interaktioner: Kreatin+Koffein+Antipsykotika+Stimulatia ?

Mer
8 år 6 månader sedan #780238 av MsTibbs

Gäst skrev:

Admin1 skrev: Concerta kan förvärra psykossymptom vid psykossjukdom och det står i FASS. Vissa här har fått sluta med Concerta därför.


Troligen är det för att vissa har fått för hög dos av Concerta som stimulerat för mycket.


Jag låg på 54mg Concerta. Det var det eller inte.
  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 6 månader sedan #780283 av Gäst

MsTibbs skrev: Jag låg på 54mg Concerta. Det var det eller inte.


Varför inte en lägre dos om inte 54mg fungerade?

Finns ju som lägst 18mg sedan 27mg, 36mg och 54mg i storleks ordningen.

Enligt fass och psykläkare så ska man trappa upp dosen på Concerta till så mycket som man väger, antal kroppsvikt kilogram=milligram Concerta.
Tycker det verkar konstigt och onödigt att dosera på detta sätt eftersom alla är olika känsliga för läkemedel vilket betyder att en del kan få bra terapeutisk effekt och klara sig på den lägsta dosen av ett specifikt läkemedel medans andra behöver maxdos.
Mer
8 år 6 månader sedan #780284 av MsTibbs
Lägre dos gav ej nog effekt. I kilo skulle jag behöva 127mg Concerta och det är ju inte rimligt ens utan psykotiska symtom.
  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 6 månader sedan #780312 av Gäst
Det är som sagt olika för alla vilken effekt man får på olika doser av ett läkemedel.

Finns ju fler alternativa mediciner mot ADHD än Concerta.

Har du fått prova någon annan ADHD-medicin istället för Concerta?
Och gav den/de medicinen/medicinerna bra eller dålig effekt?
Mer
8 år 6 månader sedan #780324 av MsTibbs
Jag har frågat psyk om jag får prova Strattera, men fick inte ens ha den.
Mer
8 år 6 månader sedan #780358 av Admin1
Concerta mfl ger dopamin-effekt, men det gör också Abilify, som ger 64 % av dopaminets effekt, men blockerar också om det är för mycket dopamin. Abilify normaliserar dopaminet.