Interaktioner: Kreatin+Koffein+Antipsykotika+Stimulatia ?

Mer
8 år 6 månader sedan #780064 av Nissegossen
Schism,

[url:1efkv5dl]https://www.google.se/#q=http:%2F%2Fwww.livestrong.com%2Farticle%2F460072-what-are-the-mental-side-effects-of-creatine%2F[/url:1efkv5dl]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 6 månader sedan #780139 av Admin1
Det stora problemet är koffeinet, eftersom det kan öka Clozapine koncentrationen i blodet via minskad nedbrytning av Clozapine, men det är låg dos Clozapine du har så jag tror inte det spelar roll för dig därför.

Concerta kan förvärra psykossymptom vid psykossjukdom och det står i FASS. Vissa här har fått sluta med Concerta därför. Möjligen kan Elvansee, som är en nya ADHD-medicin vara bättre vid psykossjukdom. Elvansee testas mot negativa symptom vid schizofreni.
  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 6 månader sedan #780145 av Gäst
Admin1,

Har haft Concerta i säkert 6-7år tillsammans med Leponex och Cisordinol depo utan att jag fått psykossymtom och fungerar hur bra som helst på den blandningen.

Elvansee är lite starkare och mer amfetaminliknande grejjer än Concerta, så jag tror inte psykläkare vågar skriva ut den pga. missbruksrisken.

Har däremot läst att Kreatin och Koffein inte skall tas samtidigt vid träning för de kan ta ut varann vilket blir ingen eller sämre effekt av Kreatinet vid träning och större påverkan av njurarna.
Mer
8 år 6 månader sedan #780147 av MsTibbs
Jag får inte ens ha Strattera. =/
  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 6 månader sedan #780174 av Gäst

Admin1 skrev: Concerta kan förvärra psykossymptom vid psykossjukdom och det står i FASS. Vissa här har fått sluta med Concerta därför. Möjligen kan Elvansee, som är en nya ADHD-medicin vara bättre vid psykossjukdom. Elvansee testas mot negativa symptom vid schizofreni.



Som om Elvanse inte skulle kunna orsaka psykossymtom vid psykossjukdom.
Det är ju ungefär som att säga att kokain kan vara bättre än koffein vid psykossjukdom.


Saxat ur fass.se:

"Varningar och försiktighet
Tala med läkare innan du använder Elvanse Vuxen om du har ett psykiskt problem.

Exempel på sådana psykiska problem kan vara:

humörsvängningar (från att vara manisk till att bli deprimerad, så kallad ”bipolär sjukdom”)
uppvisar aggressivt eller fientligt beteende, eller förvärrad aggressivitet
ser, hör eller känner saker som inte finns (hallucinationer)
tror på saker som inte är verkliga (vanföreställningar)
känner sig ovanligt misstänksam (paranoid)
känner sig upprörd, ångestladdad eller spänd
känner sig deprimerad eller har skuldkänslor

Tala om för läkare eller apotekspersonal innan du påbörjar behandlingen om något av ovanstående gäller dig.
Skälet till detta är att Elvanse Vuxen kan förvärra dessa problem."
  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 6 månader sedan #780179 av Gäst

Admin1 skrev: Concerta kan förvärra psykossymptom vid psykossjukdom och det står i FASS. Vissa här har fått sluta med Concerta därför.


Troligen är det för att vissa har fått för hög dos av Concerta som stimulerat för mycket.