Mina upplevelser

Mer
20 år 2 veckor sedan #890 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mina upplevelser
Jag läste en artikel nyligen om förstadium till schizofreni. Det börjar ofta med ångest och depression, som stegvis förvärras. Långt senare kommer hallucinationer.

I artikeln diskuterades att behandling med antidepressiva mot ångest och depression skulle kunna förebygga att schizofreni uppkommer. Jag är lite skeptiskt till att det kan förebygga all schizofreni, men kanske kan det förhindra det för vissa. Jag vet dock en del som fått antidepressiva, men ändå fått schizofreni, men å andra sidan alla får inte effekt av antidepressiva.

Admin
Mer
20 år 2 veckor sedan #908 av Johan
Svar från Johan i ämnet Mina upplevelser
Jag var i en depression långt innan jag hamnade i en psykos. Då funderade jag på att kontakta psykiatrin men jag trodde man måste vara allvarligt sjuk för att gå dit. Det vore bra om vi kunde avdramatisera psykiatrisk vård i vårt samhälle så att folk inte är rädda för att söka hjälp. Jag var då rädd för att mina problem var för banala.
Mer
20 år 1 vecka sedan #911 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Mina upplevelser
Även om det som Per-Erik skriver finns en del psykiaters som är lite väl snabba med att sätta diagnos, så har jag upplevts raka motsattsen.
Min ordinarie psykiater som jag gått hos i 2,5 år är väldigt försiktig med att sätta nån "ettikett" på mig. Den enda egentliga diagnos jag har än så länge är depression ( ICD-10 F321). Han brukar även "avdramatisera" mina psykotiska tendenser genom att kalla dem "nojighet" när vi pratar om det, även om ha dock tar dom på allvar, vilket jag tycker är väldigt bra. Han är den bästa psykiatern jag träffat av fem stycken.