En liten fråga om schizofreni-diagnos...

  • Gästen
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 5 månader sedan #255926 av Gästen
Svar från Gästen i ämnet En liten fråga om schizofreni-diagnos...
Läs och lyssna på Kenneth här (en mycket bra intervju):
www.sr.se/cgi-bin/sormland/progr ... kel=768660


Ted Gärdestad fick psykiatrisk hjälp och gick på mediciner, men under den tid han levde pratade familjen aldrig om diagnoser

– Under den tid Ted levde pratade vi aldrig om det. Vi gav aldrig någon egen diagnos. Självklart förstod han att det var någonting som inte var helt, men han accepterade inte sin sjukdomsbild, men den dagen han insåg den tog han livet av sig. Den dagen Ted dog ringde den läkare han hade och då frågade jag var det var för något och då sa han att det var någon slags schizofreni. Det är ett ord som är bemängt med en massa fördomar. Det leder tanken åt olika håll. För tio år sedan hade väl den tanken mjukats upp, men många trodde fortfarande att man var en dubbelperson, en sorts Dr.Jekyll and Mr. Hyde, men så var det ju inte. Det handlar ju inte om det. Det finns olika typer av schizofreni. Det är ju en slags samlingsbild av det, men den är fortfarande så svårt att mina föräldrar inte accepterar det som en diagnos, därför att de är fyllda av den skam jag pratar om. De är rädda för att det speglar över på upplevelsen av Ted som person.
Mer
14 år 5 månader sedan #255927 av Geta
Kan det inte ha varit sektsjuka istället för schizofreni
som Ted Gärdestad drabbades av?
Mer
14 år 5 månader sedan #255939 av Admin1

Admin1 skrev: Ungefär 20 % av de med schizofreni saknar positiva symptom och psykos utan deras besvär domineras av negativa symptom. Kallas för schizofreni simplex eller symptomfattig schizofreni. Det har funnits ett par stycken här tidigare med schizofreni simplex.

Det står ganska bra om diagnoskriterier i svenska Wikipedia:
sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni


Tror du inte många som fått den diagnosen egentligen har Asperger? Många Aspergersymptom kan nog misstas för negativa symptom: isoleringen, kontaktsvårigheterna och de ibland avvikande känsloyttringarna.

Har hört att många som fick schizofrenidiagnos förut egentligen "bara" har Asperger.

Om det inte är så, vad gör att de vet att någon har just Schizofrenia simplex och inte Asperger? Är man mer "trasig" och osammanhängande inombords då?

Bara lite nyfiken. Den där diagnosen(s. simplex) verkar nämligen rätt... luddig.
Mer
14 år 5 månader sedan #255942 av Nissegossen
Gästen,

:hjärta :hjärta :hjärta

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 5 månader sedan #256096 av Nissegossen
w200i ser att du är inne nu, jag har tyvärr inte ork att gå igenom alla dina över 600 inlägg, men jag har varit inne på användarsidan och för tillfället inte hittat de ställen, som du har opponerat dig starkt mot vad jag har skrivit vid den tidpunkten vad gäller bla Akineton och det faktum att jag förespråkar antipsykotika vid psykossjukdomar vilket är defacto det ända som hjälpt mig.

Jag hoppas att det här inte ger dig bad feelings utan att vi båda kan gå vidare på forumet och det du skrev har runnit av mig och jag ger dig opportunity till att skaka hand i en peace hälsning som är gångbar över hela världen! Love peace and understanding!
Give me a hug!
[youtube]
[/youtube]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 5 månader sedan #256111 av w200i
"Jag hoppas att det här inte ger dig bad feelings utan att vi båda kan gå vidare på forumet och det du skrev har runnit av mig och jag ger dig opportunity till att skaka hand i en peace hälsning som är gångbar över hela världen! Love peace and understanding!
Give me a hug!"

Givetvis!
Jävligt bra låt!! :D

Det är aldrig bara ens fel, att två personer bråkar.
Eftersom jag förmodligen är friskare, har jag större ansvar i problemet.