Hjälp mig igen!! Snälla!

Mer
18 år 5 månader sedan #27687 av Orolig
Hejsan!
Jag skrev tidigare en tråd här ang. min oro för att ha blivit schizofren. Fick många hjälpsamma svar!
Men jag har fortfarande inte blivit av med min oro...

Senast idag på jobbet så drabbades jag av en grejj som händer mig allt oftare och oftare.
Jag upplever det som om hjärnan stressar, som om jag stod i en folkmassa och hjärnan är väldigt allert och stimmig. Medans jag i tankarna är lugn. Det är väldigt svårt för mig att förklara hur jag upplever detta, men jag känner helt klart att jag hamnar i ett annat tillstånd. Detta tillstånd håller i sig i allt från 5-20 minuter och kommer med mellan rum på varannan vecka. Någon som känner igen sig i detta?

Jag har läst att många får som första symptom att dom blir asociala och deprimerade, den senaste tiden har jag haft problem med att komunicera med människor, inte det att jag inte förstår eller så, utan det är bara det att det blir en pinsam tystnad efter några minutersprat med alla jag pratar med, oavsätt om det är en nära vän eller en gammalbekant. Detta har gjort mig väldigt deprimerad.
Jag har under det senaste året rökt hasch och jag tror att det är haschet som segat ner min hjärna totalt som gör att jag inte kan ha dom här konversationerna. Jag har nu varit rökfri i 16 dagar och jag upplever att jag kan börja ha konversationer igen med mina vänner iaf, men jag upplever även det som om det endå inte är jag som driver samtalen, utan att jag bara hänger på bättre.

Ibland så känner jag att när jag pratar så skenar tankarna iväg så att jag typ pratar snabbare än vad jag tänker och tvärtom, att jag tänker snabbare än jag pratar, de blir rätt rörigt ibland när jag pratar med folk, beror det på den ner segade hjärnan eller schitzofreni?

Så nu undrar jag, är det här förstänmda tillståndet något ni känner igen? Är det något som ni tror är schitzofren relaterat?
tror ni att mitt asociala tillstånd eller dom röriga tankarna medans jag pratar också är det?


Är tacksam för alla svar, jag ber er, hjälp mig, jag blir galen bara av att gå runt och oroa mig hela tiden!

Kärlek till er alla /Orolig
Mer
18 år 5 månader sedan #27689 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hjälp mig igen!! Snälla!
Sluta med haschandet för gott!
Du fattar att det är inte roligt att vara schizofren.
När du märker skillnaden så stor, när du är utan
haschet så är det väl ett bra skäl att sluta.
Det är kanske bara något tillfälligt att du fått
sådana här koncentrationssvårigheter.
  • amanda s
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27690 av amanda s
Svar från amanda s i ämnet Hjälp mig igen!! Snälla!
Gå till vårdcentralen, berätta om dina besvär så kan de säkert hjälpa dig. Det är mycket bättre än att gå omkring och noja, då mår man bara ännu sämre. Oftast behöver man inte ens ange någon orsak när man ringer och beställer tid, säg bara att du vill prata med en läkare. Lycka till!
//amanda s
Mer
18 år 5 månader sedan #27692 av Nissegossen
Kärlek till dig också Orolig! Det enda råd jag kan ge är avvakta och se.

Defenitivt låt bli att berusa dig på Hasch och andra droger, det kan vara inkörsporten till Schizofreni som du är rädd för att du har.

Kan inte ge dig råd om det är på grund av Haschet du mår så här, för jag har aldrig själv tagit en pipa.


Men det verkar symtomatiskt att det skulle vara missbruksrelaterat.

Love and understanding, Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #27712 av Orolig
Svar från Orolig i ämnet Hjälp mig igen!! Snälla!
jag vill sluta! Men det är inte alltid så lätt, men jag är starkare än någonsin! Just för att jag är så rädd!

Jag kan ge er ett exempel på mitt röriga prat:
Jag säger: Vi går inte över övergångstället!
Men jag menar: Vi går inte över vägen, utan över övergångstället!
Är detta disorienterad tal?

Jag har dyslexi, det känns nästan som om dyslexin gott över till talet, det har det aldrig gjort förut!
Mer
18 år 5 månader sedan #27716 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Hjälp mig igen!! Snälla!
Nästan lite synd att du inte rökt cannabis Nisse, skulle vart intressant att veta hur en shitzofren, som verkligen är det, reagerar.

Eftersom 25% av de som har shitzofreni röker hasch så borde det ju ge ngn lindring, eller ngt? Verkar vara en hel del här som röker cannaabis också, låter lusitgt om de får psykos av att röka och psykoserna är plågsamma? Många motsägelser.

Orolig, lugna ner dig, bry dig intei
Tänk att det är cannabiset hursom så håller du dig borta från det. Det är ju inte alls omöjligt om du rökt på massor. Men synapserna får nog fart igen om ett tag och det blir som det ska.