Jag +cannabis = schizo?

Mer
18 år 4 månader sedan #29429 av tjofadderittan
Hej, jag rökte cannabis dagligen i några år men har slutat med det nu. Gick på gymnasiet när rökningen inleddes och betygen havererade totalt. Jag tyckte själv att jag mådde bra under rökningsåren, men nu i efterhand kan jag säga att jag knappast kan ha mått särskilt väl.
Min verklighetsuppfattning var ganska skev.
Jag blev mer antisocial, och med "taggarna utåt".
Hade dålig kontakt med mina föräldrar.
Mellan varven öppnade jag inte när det knackade på dörren.
Jag kunde inte själv se situationen jag befann mig i, och viftade bort alla hjälpande händer.

Sedan i sommras mår jag mycket bättre! Jag går utomhus och njuter av solen, tycker att jag är snygg, jag träffar folk och går på fester. Jag har och är kul! Oftast mår jag riktigt toppen!
Men ibland kan jag 1 eller 2 dagar bara sitta inne och inte vilja träffa någon; Inte svara i telefon, inte vara inloggad på msn, ingenting. Jag kanske ser på tv, nån film, käkar, surfar och har mjukisbrallor!
Varför gör jag så? Är jag sjuk i huvudet? Kompisarna frågar ju "vad har du hållit på med de här dagarna, varför har du inte svarat i telefon?" Ja, vad ska man svara? -hrrrm, har varit sjuk, sovit...

Ja, vad är det som händer? Det här är första gången jag skriver av mig nånting sånt här, och det skulle kännas bra med nån tanke hit eller dit av någon annan.
Har det här nåt med schizofreni att göra? Om man tänker sådär klassiskt med olika personligheter så visst, det kan jag nog tycka att jag har/har haft.
Nu när jag tänker på det känner jag att jag blivit stabil och tryggare med den här, riktiga, stora starka personligheten. Jag sträcker på mig och mår bra!
Jag kanske är helt ute och cyklar med allt det här, men jag vet ingenting om det här. Så alla tankar är väldigt välkomna!

Nu ska jag ta en god kaffe och städa lite. MVH
Mer
18 år 4 månader sedan #29431 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Jag +cannabis = schizo?
Vill bara säga att jag har aldrig haft olika personligheter

mvh Fredrik (paranoid shizofreni)
Mer
18 år 4 månader sedan #29432 av Khujo2001
Svar från Khujo2001 i ämnet Jag +cannabis = schizo?
Jag känner igen mycket i det du skriver, började min "drogkarriär" med att röka mängder av hasch.. Hade haft en del psykiska problem redan innan och tyckte nog att haschet hjälpte mej mycket där men sen gick jag ju vidare till andra droger o både de o haschet har nog skadat mer än jag vill inse.. Har du tur så försvinner dina problem mer o mer ju längre tid du lämnar mellan dig o haschet eftersom det lagras i fettvävnaderna så tar dett ett tag innan det försvinner helt.. Men det kan nog ändå ha påverkat din personlighet för gott och inte bara till det sämre.. Jag har fått många problem av drogerna men jag har också kommit till många insikter tack vare dem.. Man får ta det goda med det onda.. Hoppas du mår bra idag och i längden mår man nog bäst utan droger även hasch o alkohol!! :D

Med vänliga hälsningar

khujo2001 :D
Mer
18 år 4 månader sedan #29442 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Jag +cannabis = schizo?
tjofadderittan,

Jag tror inte att det är ett tecken på att du håller på att insjukna i schizofreni för då skulle perioden vara längre äm ett par dagar och dessutom skulle du då vara i ett sämre skick än vad du är. Symptomen på schizofrenliknande psykos är vanföreställningar, hallucinationer, tankestörningar, negativa symptom, talsvårigheter mm och besvären skall ha funnits i 6 månader. Som du beskriver så passar det inte alls in på att du håller att få schizofreni.