Vad har jag för något egentligen?

Mer
18 år 4 månader sedan #29590 av Frenia
Exocet,

Det är inte omöjligt för dig att komma tillbaka till det där. Du kommer att må bättre och när man inte har det psykiska att tänka på är det lättare att hantera resten av sitt liv. Fokusera på att göra saker du mår bra av!
Mer
18 år 4 månader sedan #29591 av Jeff
Vad gick fel. Den frågan ställer sig alla människor som går in i helvetet. Hjärnan är en knepig sak som kan spöka så mycket så att man under vissa perioder inte ens vet om man lever eller inte. Jag tror att det är tvångstankar ofta som kan leda till psykos. Detta tvivel om allt som handlar om sig själv, omgivningen, religion och universum kan sätta käppar i hjulet. Allt tvivel gör vårat pansar tunnare för var dag som går och till slut blir vi hudlösa=Psykos.
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29604 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Vad har jag för något egentligen?
Eller så begränsar man sitt liv tills man bara kan ligga helt stilla i sängen...
Men ni har inte svarat på frågan om vad ni tror jag har...
  • jennynen oinloggad
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29607 av jennynen oinloggad
Svar från jennynen oinloggad i ämnet Vad har jag för något egentligen?
Fredric! Jag tycker att du ska se allt det bra i ditt förflutna som en klar tillgång. Du har haft tillgångar som du säkert kommer ha nytta av i framtiden också. Och så har du ju lättare att se tydliga mål när du vet hur bra det kan vara. Att saker ska bli exakt som de var är förmodligen inte troligt (för så blir det ju aldrig), men jag tror verkligen att du kan återhämta dig mycket. Kämpa på bara och håll hoppet vid liv!

Vad gäller diagnoser så är det vid schizofreni vanligt med hörselhallucinationer, dvs att man hör röster. Du har inte nämnt något om detta. Men det är inte nödvändigt att ha hört röster för att få diagnosen. De vanföreställningar man har vid schizofreni brukar beskrivas som bizarra. Det är ju mycket möjligt att du har en paranoid psykos utan att det för den sakens skull måste vara tal om schizofreni. Hur gammal är du förresten?
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29608 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Vad har jag för något egentligen?
Jag är 29. Du har rätt, jag har icke-bisarra vanföreställningar.
Diagnoserna stämmer säkert, jag får hoppas på framtiden.
Mer
18 år 4 månader sedan #29633 av Admin1
Jag tror att vanföreställningssyndrom nog kan stämma , men det verkar på din beskrivning att inte vara så allvarligt psykotiskt. Ofta vid en psykos är nog vanföreställningarna av lite större kaliber. Det positiva med vanföreställningssyndrom är att det brukar inte vara så allvarliga funktionsförluster, som kan förekomma vid schizofreni. Det gör att får man bara kontroll över vanföreställningarna, så går det nog att leva nästan ett normalt liv.