Arbetsdiagnos: psykotiskt syndrom - hjälp!

Mer
9 år 10 månader sedan #674832 av zoegas
Om du frågar dem så vore det tjänstefel att säga nej.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
9 år 10 månader sedan #674835 av Bomb
Geta: tror du verkligen det? Hur hög är då risken att detta är en schizofrenidiagnos?

Islaa: så jag kan nog förvänta mig en hel del feldiagnosticering innan det blir rätt?

Ni med schizofreni: har ni blivit ordentligt utredda inför diagnosen, eller har observationer från dåtiden "räckt"? Skall man ha haft en pågående psykos i över ett halvår för att få diagnosen, eller kan man ha haft "bara" vanföreställningar under samma period?
Mer
9 år 10 månader sedan #674836 av Nissegossen
Psykisk Insufficiens stod på första sjukintyget och efter 6 mån skrev läkaren Schizofreni syndrom och numera står det paranoid Schizofreni.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 10 månader sedan #674837 av islaa
Faktiskt, när jag behövde sjukskrivas en gång från jobbet pga orkeslöshet, sömnsvårigheter och det var nära på att brista så stod det typ "Krissituation" eller nåt på pappret för läkaren vill inte skriva nåt med psykos. Men din läkare måste väl ha sagt att du hade schizofreni, Geta, även om inte pappret sa så?
Mer
9 år 10 månader sedan #674838 av Bomb
Jag trodde att de tagit bort diagnosen paranoid schizofreni och att det är det man numera menar med vanföreställningssyndrom?

Nissegossen: har du uteslutande haft "ickebisarra" vanföreställningar/psykoser? Om jag får fråga :).
Mer
9 år 10 månader sedan #674839 av Geta
Min diagnos ställdes efter observation. Jag har aldrig fått göra psykologiska test eller blivit magnetröntgad
eller undersökts med EEG. Schizofreni är den enda diagnos som jag haft. Ingen har tvekat.
De första 15 åren talade ingen läkare med mig om schizofreni. Det var först när jag skulle sjukpensioneras
i 40-årsåldern som det blev officiellt.