Hur börjar egentligen schizofreni?

Mer
6 år 3 månader sedan #1013188 av Geta

ispegelland skrev: Oj, vad tidigt Geta! Men visste de på den tiden att det var schizofreni?


Nej, naturligtvis visste de inte det. Jag fick inte kontakt med psykiatrin förrän jag var 19 år.
Mer
6 år 3 månader sedan #1013231 av Nissegossen

Admin1 skrev: Ofta finns det någon i släkten med psykisk sjukdom och 80 % av schizofrenin är ärftlig enligt tvillingsstudier.

Hoppande gener och jag råkar vara drabbad, alltså psykisk sjukdom i äldre tider, jag är den enda i min generation som drabbats men fullklart det finns på min fars sida i släkten. Hoppande gener har grejat ett nobelpris hos forskarna som kom på det.

Admin får rätta dig här då det är rödmarkerat tvillingstudier

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 3 månader sedan #1013277 av Jocke

https://images.svd.se/v2/images/93384500-68fe-4024-ac4c-8d3ad51eda3c?q=70&w=1200&s=f96f3df30e8599164b1caebc55b48b99f39b873f

Skillnaden kan vara hårfin mellan ett friskt tänkande och galenskap, galenskap anses ibland som ett friskhetstecken bland förståsigpåarna, men det omvandlas till förakt när man inte längre passar in i normerna för samhällssystemet, det brukar kallas förakt för den svage, som nog egentligen utövar ett hjältedåd i det tysta med en stark försvarsmekanism med tanke på den fruktansvärda situationen med minimal information.

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 3 månader sedan #1013284 av Utomjordingen
Det behöver inte bara vara brist på dopaminet utan det kan också vara för mycket dopamin i hjärnan som gör att man blir psykisk sjuk!