Svara

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41073 av
Svar från i ämnet Svara

Sylviaplath skrev: Jag funderar på hur gammal du är.


Jag är sexton år, och lider förmodligen som du säger av pubertala problem. Men det är ändå lika jobbigt :/
Mer
17 år 10 månader sedan #41075 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Svara
'Pubertala problem' kan låta banalt, men är det inte. Det handlar om centrala mänskliga frågor, bekräftelse, delaktighet och identitet. Ingen kan bli vuxen, som inte 'varit' tonåring. Dvs, att inte uppleva det du upplever nu leder (kanske du tycker är märkligt, men det är sant), till problem senare i livet. Inte minst när det gäller att ha kontakt med sina egna sidor, inklusive sina sämre sidor som t ex svartsjuka. Många skärmar av sig så att de kanske tom tror att just de saknar sk 'dåliga sidor' vilket självklart inte är sant.

Det du känner nu är inget att 'vifta bort'. Det ÄR jobbigt. Samtidigt kanske det kan vara en tröst att du inte är ensam. Och att hur du hanterar dina känslor nu kan vara till stor hjälp resten av livet.

Jag hoppas du kan hitta någon du har förtroende för, IRL (om möjligt), så att du kan fortsätta att bolla dina tankar och känslor med någon hyfsat 'vuxen'. Att du uttrycker dina känslor är bra, och det ska du ha all credit för. Det är en viktig del i att lära sig ta hand om dig själv. Alla behöver bollplank. Kram, och sköt om dig.
Mer
17 år 10 månader sedan #41076 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Svara
PS. Din gamla psykolog kanske menade Lergigan? Det är (om jag minns rätt) från början ett allergiläkemedel.

Vill passa på att säga att det är extremt dumt att överdosera Lergigan. Extremt dumt att överdosera över huvud taget. Risken är stor för biverkningar, typ hjärtproblem, grand mal anfall, hjärnskada etc. Allt annat än det man är ute efter dvs.

Dessutom. Man vaknar troligen (förhoppningsvis!!!) upp på sjukhus och mår antagligen fruktansvärt, fruktansvärt dåligt - även om man klarat sig från de värska skadorna. De som trots allt dör, gör det pga kvävning (sina egna spyor). Dessutom kan man göra på sig och jag vet inte riktigt hur kul det är. För hittad blir man - förr eller senare!!! Jo, en sak till. Dagligt bruk av t ex Sobril ger oftast en backlash i form av ångest. Det är alltså ingen idé att knapra benzo till vardags. Ledsen om jag låter som en skolfröken, men försök därför hitta dina sätt att stå ut.