Läkares olika omdömen

Mer
9 år 2 månader sedan #717359 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Läkares olika omdömen
JAG har befunnut mig i psykiatrin i 35 år o under denna period har diagnoser kommit o gått. De som var borderline då på 80-talet är idag bipolara. De som var maniska då är idag ADHD. De som var manodepressiva då är idag schizoaffektiva. De som idag har någon bokstavsdiagnos var tidigare personlighetsstörda osv. Själv har jag haft en rad av diagnoser mer eller mindre relevanta. Under mina första år i branschen hade jag ingen diagnos alls bara en uppräkning av symptom. Med lite perspektiv var nog detta det bästa sättet att förmedla vad det hela handlade om.
Mer
9 år 2 månader sedan #717361 av Geta
Svar från Geta i ämnet Läkares olika omdömen
Tycker att de flesta här på Viska har diagnosen schizoaffektiv just nu.
  • Miika
  • Besökare
  • Besökare
9 år 2 månader sedan #717362 av Miika
Svar från Miika i ämnet Läkares olika omdömen
Ja det är lite lustigt. Schizofreni är vanligare annars
Mer
9 år 2 månader sedan #717364 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Läkares olika omdömen
Det är ju nutida modediagnosen där mycket hamnar under paraplyet. Många med borderline hamnar här o får meds som inte hjälper utan snarare stjälper.
Mer
9 år 2 månader sedan #717366 av Psyfeatures
Svar från Psyfeatures i ämnet Läkares olika omdömen
Schizoaffektiv borde ju vara ovanligare egentligen eller? Om man har diagnosen schizofreni så är det kanske väldigt lätt att diagnosen ändras till schizoaffektiv? Krävs ju typ bara depressioner för att diagnosen ska kunna ändras.
Mer
9 år 2 månader sedan #717368 av lärjungenMatteus
Han har förblindat deras ögon och förstockat deras hjärtan, så att de inte ser med sina ögon och förstår med sina hjärtan och vänder om och blir botade av mig.