Vad är det för fel på mig?

Mer
17 år 9 månader sedan #43894 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Vad är det för fel på mig?
Det är normalt att drömma.
Många människor har en inre dialog med sig själva.
Om man säger du till sig själv i den här dialogen,... du ska inte tro att...
Då är det ett tecken på överdriven självkritik och dåligt självförtroende.

Hoppas du finner tröst på något sätt. Kan du ta kontakt med din gamla terapeut, om det var någon som var bra?

Om du verkligen är angelägen om en diagnos måste du gå till en psykiater, men kom ihåg att inte ens läkarna är alltid överens om sina diagnoser. Det löser inte problemet enbart att ställa diagnos, det är så mycket mer som vill till..

/Sofie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #43895 av
Svar från i ämnet Vad är det för fel på mig?
Tusen tack för alla svar, de har verkligen givit mig en tankeställare.

Jag trodde inte direkt att jag hade schitzofreni, men det var det som dök upp gång efter annan när jag sökte på symptomen på Google och vad är då bättre än att få in och fråga er som vet lite mer om det än vad jag gör. Tack igen.

Någon frågade om Posttraumatiskt stresssyndrom och det är en av de diagnoser jag har idag, men det är ingen som har satt ihop sambandet med mina konstiga drömmar och just den diagnosen.

Ser man på det stora hela så mår jag bättre idag än vad jag har gjort på mycket länge, men de här drömmarna stör mig väldigt och gör mig väldigt trött på fysiskt och psykiskt och när jag blir så där trött så dyker det destruktiva upp som ett brev på posten så därför kände jag mig lite angelägen över att hitta ett sätt att lösa det. Kanske det inte går, och kanske jag får lära mig att leva med det, men just nu känns det tungt att bara acceptera dessa halucinationer.

Fler diagnoser är absolut inte nödvändiga för mig, men däremot att hitta ett sätt att leva med det och för det behöver jag i alla fall veta på ett ungefär var jag skall leta efter. Efter att ha läst här och på andra ställen om schitzofreni så känner jag mig övertygad om att jag kan utesluta det förtillfället. Så nu skall jag kika vidare på de som ni har skrivit om och se om det ger någon ledtråd.

Tusen tack igen för ert engagemang och omtanke!
Mer
17 år 9 månader sedan #43922 av Admin1
Jag har läst att ibland behandlas hypnapompa och hypnagoga hallucinationer med tricykliska antidepressiva som minskar drömstadiet. Du kan läsa om det här:
www.patient.co.uk/showdoc/40002314/