Inlagd för omvärdering av schizofreni!

Mer
4 år 4 månader sedan #1213271 av Cosmos

IngeF skrev:

MsTibbs skrev: Min skötare säger att diagnoser är färskvara och kan ändras. Men jag har haft schizoaffektiv bipolär typ i 7-8 år och Asperger och Adhd ännu längre.


Diagnoser i psykiatrien endres ganske ofte, og er i høy grad et tolkningsspørsmål. Samme problem kan gå under ulike navn avhengig av den disiplin klinikeren tilhører. Delvis derfor har det vært en eksplosjon i diagnoser i antall diagnoser. Min psykoterapeut hevdet jeg var i en grensepsykotisk tilstand, det har ingen andre sagt, og jeg tror ikke det er i journalen heller.


Ja, jag träffade en tjej som hade 9 diagnoser men ville själv ha en Asperger-diagnos då detta skulle möjliggöra LSS, ett boendestöd eller dylikt. Olika skolor (discipliner) och bostadsort kan avgöra hur vården agerar när det handlar om diagnossättning. Där jag bor har psykvården varit försiktig med diagnoser. Jag har bara en psykdiagnos. Sedan har jag ju ep-diagnos också.
Mer
4 år 4 månader sedan #1213287 av IngeF
Diagnoser innen autismespekteret har blitt noe folk vil ha for å gjøre seg interessante. Det er jo en superkraft i følge enkelte i media. Det baserer seg alle fall ikke på hvordan autister flest er.
Mer
4 år 4 månader sedan #1213319 av Admin1
En gammal nyhet från 2014:
Tidigare diagnoser för de som slutligen får bipolär diagnos består ofta av depressioner eller manier (affektiva) och skiljer sig markant från de tidiga diagnoserna som de med schizofreni får visar en ny studie.

Vid schizofreni förekom tidiga affektiva diagnoser, men man hade oftare psykosdiagnoser eller missbruk.

Ungefär 75 % hade haft en tidigare diagnos. Första diagnoserna kom oftast i 22 års åldern.

28 % av de med schizofreni hade affektiva diagnoser och oftast då depression.

Diagnoser på stark stressreaktion förekom hos omkring 25 % både vid schizofreni och bipolär

www.viska.se/nyheter1/16-diagnostik/5047...-annan-diagnos-forst