psykosnära sjukdom?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #3734 av
psykosnära sjukdom? skapades av
Hej
Under de senaste tre åren har folk spekulerat en hel del kring varför jag mår som jag gör. Och just nu påstår folk att det är ganska troligt att jag har en psykosnära sjukdom. Och vad jag undrar är vad är en psykosnära sjukdom är egntligen. Är det någon som vet, och i sådant fall vad man kan göra åt det förutom medicin och hur pass långvarit sådant brukar vara?
Mer
19 år 7 månader sedan #3738 av Geta
Svar från Geta i ämnet psykosnära sjukdom
Psykosnära sjukdom.
Kan det vara det man kallar prodromalfas.
Den kan vara i veckor, månader eller år.
Det är innan psykosen bryter ut.
Att omvärlden upplevs som en dimma.
Det behöver inte leda till psykos.
Mer
19 år 7 månader sedan #3741 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykosnära sjukdom?
De som har sagt att du har en psykosnära sjukdom är de sjukvårdsutbildade? Om de inte är det skall man nog ta de mesta de säger med en nypa salt. Själv har jag aldrig hört begreppet psykosnära, men det kan vara som Geta säger, men också någon personlighetstörning, som är lite grann åt det psykotiska hållet.

Vilka symptom har du? Jag tycker att man alltid vid besvär åt det psykotiska hållet skall kontakta läkare för en undersökning. De finns en del kroppsliga sjukdomar som kan ge psykotiska besvär nämligen.

Admin
Mer
19 år 7 månader sedan #3757 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet psykosnära sjukdom?
PSR, vad menar du när du skrev att gränspsykos medicineras annorlunda än vid schizofreni? Menar du andra mediciner eller andra styrkor eller vad?
Mer
19 år 7 månader sedan #3766 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet psykosnära sjukdom?
När det gäller mig har dom inte kommit fram till varför jag blir gränspsykotisk än, men dom har satt in både antideprissiva och antipsykotiska mediciner. Jag började behandlas för depression och sedan även för gränspsykos.
Mer
19 år 7 månader sedan #3769 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet psykosnära sjukdom?
Fast jag hade iofs psykotiska symtom redan när jag var 16, men jag tänkte inte på det förräns för några år sedan. Läkarna vet det så det kan ju vara pga det som dom satt in antipsykotika.