psykosnära sjukdom?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #3802 av
Svar från i ämnet psykosnära sjukdom?

Admin1 skrev: Jag har läst att personer med Aspergers kan få kortvariga psykotiska besvär vid stress som försvinner när stressen försvinner.

Hallucinationer kan uppstå hos vanliga personer vid insomnandet och uppvaknandet. Det kallas för hypnagoga resp. hypnapompa hallucinationer.
Det har inget med schizofreni eller psykos att göra och vad jag vet brukar det inte medicineras.

Dina tankar om självmord kanske kan vara någon slags tvångstanke. Det är ganska många som besväras av tvångstankar och man brukar ge antidepressiv medicin mot det. Har du frågat läkaren om det kan vara tvångstankar?

Admin


Skönt med förklaringen om hallucinationerna.
Förut trodde en läkare att det var tvångstankar och då trodde inte jag det, nu tror jag att det är något sådant men jag vet inte om nuvarande läkare går med på den idén. Har fått massvis med antidepresiv medicin tidigare och även ECT som det sägs skall hjälpa - men det enda jag får är biverkningar.
Mer
19 år 7 månader sedan #3808 av maskrosman
Svar från maskrosman i ämnet psykosnära sjukdom?
För mig är det ofta så att jag när jag sluter ögonen och ska sova, så SER jag liksom trots att jag blundar. Det känns rätt otäckt. Ibland är det som att jag ser rummet jag är i, fullt upplyst, fastän det är släckt och ögonen stängda. Skumt. Kan det vara ngn slags hypnagoga hallucinationer?
Jag är så jäkla trött på att känna mig missanpassad, ha koncentrationssvårigheter, vara labil och konstig nu. Finns det någon medicin som verkligen hjälper en till "verkligheten" så att man kan fokusera på saker man behöver ta tag i istället för all skit som far runt i huvudet??

mvh

Maskrosmannen
  • Aspergergirl
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #14819 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Känner SÅ väl igen mig!
Ursprungsinlägget kunde skrivits av mig själv! Jag har AS, extrema sömnproblem och är enligt min läkare psykosnära. Vissa personer med AS kan utveckla riktiga psykoser och schizofreni så det bör tas på allvar. Jag har pratat med min läkare idag om mina problem och ska börja med Zyprexa i morgon. Tar Flunitrazepam 2 mg till natten men i stort sett utan effekt.
Mer
18 år 11 månader sedan #14833 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet psykosnära sjukdom?
-
  • Aspergergirl
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #14838 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet psykosnära
Om jag förstod min läkare rätt igår då han sa att jag är psykosnära, uppfattade jag det som att det liksom kan vara ett förstadium till psykos, att man eventuellt är på väg in i en psykos. Men jag vet förstås inte säkert. Det var bara min uppfattning. /A