psykosnära sjukdom?

Mer
19 år 7 månader sedan #3780 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykosnära sjukdom?
Jag undrar om inte gränspsykos ni talar om är psykotiska depressioner. Psykotiska depressioner är vanligare än schizofreni och där är psykosen kortvarigare. Vid psykotiska depressioner medicinerar man med antidepressiva och antipsykotika i kortare kurer. Skillnaden gentemot schizofreni är att där är psykosen mera kronisk och depressionerna sekundära. Vid schizofreni är medicineringen med antipsykotika konstant medan medicinering mot depression eventuell och ofta tillfällig.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #3785 av
Svar från i ämnet psykosnära sjukdom?
Admin1 8 sept,


Det är min läkare som säger det där om psykosnära sjukdom. Han har inte riktigt mitt förtroende, men folk säger att han är duktig.
Tycker att det är lite svårt att reda ut vilket symptom som tillhör vad. Jag har något som kallas för aspergers syndrom, vilket är en störning inom autismspektrumet och jag vet att tidigare har folk som haft om det var autism eller asperger blivit diagnostiserade med barnpsykos när de var unga och när folk med as blir vuxna blir en del feldigonstiserade med schitzoid eller om det var schitzotypisk personlighetsstörning.
De symptom som jag har som jag vet inte hör till as är att under nätterna och mornar så händer det ganska regelbundet att jag hör saker som inte finns – hallicinationer. Till nätterna får jag seroquel och nitrazipam mot det. Har problem med att sova och sömnstörningen går bara att behandla ibland – folk med as har ofta sömnstörningar, men jag tror att det brukar vara lättare att stabilisera dem. Sedan har jag något som min läkare kallar skräckvisioner – ser ofta mig själv ta livet av mig, vilket är ganska obehaglit och jag tänker mycket ofta på det och jag är inte ens deprimerad. På grund av as och att jag är lite självmordsbenägen så bor jag för närvarande på ett behandlingshem och just för tillfället så känns de flesta ur personalen som främlingar – trots att jag har känt vissa i ett år, tror att något är fel där också. Jag är en väldigt isolerad person, men det kan mycket väl bero på as – folk med as har som regel problem med den sociala interaktionen – fast de flesta är lite mer öppna än vad jag är.
Mer
19 år 7 månader sedan #3787 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykosnära sjukdom?
Jag har läst att personer med Aspergers kan få kortvariga psykotiska besvär vid stress som försvinner när stressen försvinner.

Hallucinationer kan uppstå hos vanliga personer vid insomnandet och uppvaknandet. Det kallas för hypnagoga resp. hypnapompa hallucinationer.
Det har inget med schizofreni eller psykos att göra och vad jag vet brukar det inte medicineras.

Dina tankar om självmord kanske kan vara någon slags tvångstanke. Det är ganska många som besväras av tvångstankar och man brukar ge antidepressiv medicin mot det. Har du frågat läkaren om det kan vara tvångstankar?

Admin
  • Björn.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #3788 av Björn.
Svar från Björn. i ämnet Aspergare o mkt känslig.
Jag har Aspergers och finns det något som jag hatar så är det psykisk stress och press. Det är för mig nog något av det djävligaste som man kan tänka sig.

Jag har lidit, och lider periodvis, av stress och mycket sömnbesvär och mina symptom har ibland varit på gränsen till psykotiska och med stark, pressande dödsångest. Jag avskyr det...

Besvären har orsakats av mångskiftande orsaker...
Jag bodde exempelvis granne i ett år med en schizofren, epileptisk, manodepressiv pedofil som skrek och spelade musik dygnet om...

Jag har haft problem med relationer till myndighetspersoner och psykiatrin och mycket annat, men nu verkar det gå åt det bättre hållet.

Jag har en bra läkare och har kommit in på en riktigt bra folkhögskola där man bl a är inriktade med att arbeta och utbilda personer med Aspergers Syndrom...

Men fortfarande så är jag mycket stresskänslig och labil.

Vänligen, Björn.
Mer
19 år 7 månader sedan #3790 av Geta
Svar från Geta i ämnet psykosnära sjukdom
De praktiska problem personer med Aspergers
sjukdom har verkar vara väldigt lika schizofrena
personers.
Det är ändå inte detsamma.
Gunilla Gerland har skrivit om autism självupplevd
liksom Gunilla Brattberg med boken "Guide i helvetet".
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #3801 av
Svar från i ämnet psykosnära sjukdom?
Admin1,

Skönt med förklaringen om hallucinationerna.
Förut trodde en läkare att det var tvångstankar och då trodde inte jag det, nu tror jag att det är något sådant men jag vet inte om nuvarande läkare går med på den idén. Har fått massvis med antidepresiv medicin tidigare och även ECT som det sägs skall hjälpa - men det enda jag får är biverkningar.