Tystnad

Mer
16 år 3 månader sedan #106797 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tystnad
Mysterio.

Om inte antipsykotika skall användas, vilken behandling skall vi då få och som dessutom har bevisad effekt? Före 1956 var schizofrenivården helt fri från antipsykotika och då vårdades nästan alla inlåsta resten av sitt liv på mentalsjukhus. Kanske inte så kul det heller och ingenting att sträva efter. Det är vetenskapligt bevisat att antipsykotika minskar positiva symptom och återfall i psykos.
Mer
16 år 3 månader sedan #106799 av Aina
Svar från Aina i ämnet Tystnad

ak000 skrev:

Aina skrev: Är det du eller psykiatrin som satt diagnosen manodepressivitet, varför du inte får litium?


Psykiatrin håller med om att jag har kraftiga humörsvängar. På bara ett par timmar kan det gå från självmordstankar till att jag plötsligt tycker att jag är världens bästa människa och skall uträtta stordåd. Trots det vägrar läkaren skriva ut någon sorts stämningsstabiliserare, vilket om något tyder på att min läkare är okunnig.


Det låter ju mer som bordeline ps.. den diagnosen sätts dock inte förän i 26-27års åldern. bipolär sjukdom brukar inte svänga så fort.
Mer
16 år 3 månader sedan #106827 av ak
Svar från ak i ämnet Tystnad
Helt klart. Jag är på det klara att det rör sig om en borderline personlighetsstörning. Under mina "psykoser" (inte ens läkaren vill kalla de psykoser) har jag haft god verklighetsförankring och mina vanföreställningar beror på en identitetslöshet och en overklighetskänsla. Den värsta overklighetskänslan har försvunnit av neuroleptikan, men likväl svänger det extremt mycket. Jag är rädd för att jag en dag kommer ta en pistol och skjuta ner någon helt oskyldig människa då jag arbetat upp mig själv i en eufori av vrede. Alla är eniga om att jag har starka svängningar men jag får ändå inte den hjälpen jag borde få.