Lat....

Mer
16 år 2 månader sedan #110706 av aspie
Svar från aspie i ämnet Lat....

Karenina skrev: Så jag tycker att ordet "lat" borde avskaffas från vårt språkbruk - för det säger ingenting överhuvudtaget. Det är bara ett kränkande skällsord.

Exakt! Detta tillstånd kan bero på sömnbrist, trötthet, utmattning, depression, bristfälliga exekutiva funktioner, dåligt närminne etc etc. Det är bäst att försöka precisera för att hitta lösningen, istället för att moralisera.
Mer
16 år 2 månader sedan #110726 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lat....
Det du kunde pröva, Geta är att äta omega-3 rik kost 4 mål per vecka för att se om det blir bättre. Jag gör detta själv och äter sill, strömming och lax, som ju också är hyfsat billigt. Det bör ge tillräckligt med omega-3. Sill och strömming är bättre för miljön än lax.

Satsa också på motion 3-4 gånger per vecka minst och det räcker med promenader.
Mer
16 år 2 månader sedan #110731 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Lat....
Jag är inte lat utan det är min sjukdom som gör att jag känner olustkänslor till att göra olika saker, det tar emot och jag bara inte orkar ta itu med saker och ting.
Tur är att jag inte stökar ner så mycket så jag inte behöver städa så ofta, det blir väl en gång i månaden.
Mer
16 år 2 månader sedan #110783 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Lat....

Geta skrev: Då jag blivit anklagad av en vän att jag inte
lägger två strån i kors, så undrar jag hur andra
tacklar det här med negativa symtom.
Enligt henne så skulle jag sticka strumpor hela
tiden, när jag ändå inget har att göra.

Jag tycker också ordet lat är nedvärderande och kränkande. Det är som med ordet slump - när man inte kan exakt förutsäga hur det ska gå kallar man det för slump. När man inte vet varför någon inte är aktiv kör man med 'lat'.

Egentligen skulle man svara "den som sa det han va det" när någon anklagar en för att vara lat. För de orkar ju inte ta reda på orsaken att någon ligger på sofflocket. Men, så barnslig vill man ju inte vara.

Prata inte med hat i munnen!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 2 månader sedan #110786 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Lat....
Kan ngn förklara för mig varför jag tänker på ordet missanpassad i kväll?

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 2 månader sedan #110788 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Lat....
Nej, varför du tänker på missanpassad kan jag inte veta. Hittade en snygg t-shirt:

Inte blir man mindre arbetsbenägenhetsrubbad av att bli kallad lat, inte lägga två strå i kors mm. Men, negativa symptom är svåra att förstå sig på. Jag som har lite inside-information av att lida av en 'nedstämdhet' som gör att jag inte vill arbeta har inte förstått det helt. Hur ska då en person som inte känt hur det känns att inte orka kunna förstå?

Prata inte med hat i munnen!