Tomhet.

Mer
19 år 11 månader sedan #1367 av mono-path
Tomhet. skapades av mono-path
En kort fråga. Vad jag vet så har foskarna funnit minst fyra olika mottagare som stimuleras av endorfiner. My, delta, sigma, och kappa.
Dessa fyra skickar vidare impulser som i slutänden resulterar i känslor som glädje, lust, sorg, smärta osv.

Min fråga är dock om det jag äter varje dag dvs benzo och neuroepltika
lägger locket på för även mina endorfiner? tex bidrar med ett underskott av de biokemisterna kallar leu-enk-arg6 som skickas till deltamottagarna som är förutsättningen för ett normalt känsloliv.

Jag grät tex aldrig när farfar, farmor, en barndomskamrat och en nära vän dog under ett och samma år tex.

Allt detta är bara en hypotes lr en observation från min sida.
Jag vill ha svar varför jag känner mig så tom ibland!

Kan ju va så enkelt att det har att göra med ärftlighet, uppväxt, skolgång och det känslomässiga i familjen.
Mer
19 år 11 månader sedan #1376 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tomhet.
Det är sällan man läser om endorfiner och schizofreni. Det nämns inte ens i t.ex. boken "Surviving schizophrenia", som är ganska omfattande ändå. Sajten Hubin har dock skrivit om det i samband med en intervju med Professor Lars Terenius, som tillsammans med några andra har upptäckt endorfinerna. Jag har aldrig läst om att neuroleptika eller bensodiazepiner skulle påverka endorfinerna, men i och för sig det är inte omöjligt.
www.hubin.org/news/vip/terenius/index_se.html

Du skulle kunna fråga sajten Hubin om det. Man kan skicka frågor dit som de svarar på efter några dagar. Skicka frågan till <!-- e --><a href="mailto:info@hubin.org]info@hubin.org[/url]<!-- e -->
www.hubin.org/facts/faq/index_se.html

Vad beträffar oförmåga att känna glädje, så noterade jag denna brist redan i tonåren och långt innan jag insjuknade. Det kallas med ett finare namn för anhedoni. Anhedoni räknas som ett negativt symptom, men det kan också finnas vid depressioner och inte bara schizofreni. Negativa symptom brukar inte svara så bra på behandling med neuroleptika eller antipsykotika.

Jag råder dig att testa om du har en depression. Det går att göra det på
www.deprimerad.net/ gratis. Om du har en depression så försök att få antidepressivt läkemedel mot det. Annars verkar det som att den psykologisk behandlingen kognitiv beteendeterapi kan reducera problemet med att inte kunna känna glädje. Det kanske skulle vara något att pröva.


Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1457 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tomhet.
-