Psykologutlåtande

Mer
18 år 5 månader sedan #26387 av flisan
Hej

Är det ngn som vet vad GAF är för något?
Jag har uppfattat det som att det har något med ens funktionsnivå att göra. Vet ni om den kan förändras över tid?

I mitt psykologutlåtande från i vintras står att jag har vissa kognitiva svårigheter, vad betyder det?

Annars fick jag reda på att jag inte har schizoid-personlighetsstörning (vilket jag starkt trott) men alla andra sorters personlighetsstörningar!!
Eller det stod att jag hade störningar inom alla spektra för personlighetsstörningar eller ngt i den stilen= de vet inte vad det är.
I övrigt hade jag jämn begåvningsprofil så kanske jag inte har asperger, vet ej. Har man inte ojämn begåvningsprofildå ? Jag var minst normalbegåvad och hade en språkförmåga som var mkt över det normala.
So that´s it.

Normalt intellekt, men störd personlighet. Det är jag.
Jag hade ganska låg GAF vad jag förstod, jag undrar om det hade att göra med att jag var så nedstämd, eller om detta värde alltid är kontstant för ens person....


Kanske ngn som vet.

Det var rätt skönt att få läsa utlåtandet, jag hade fantasier om att det skulle stå att jag var helt inkapabel till allting.
Mer
18 år 5 månader sedan #26389 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Psykologutlåtande
Hej Du gula lilla firre
Jag kommer inte ihåg vad GAF betyder (engelsk förkortning) men det är ett sett att mäta funktionsnivå. Helt enkelt vad man orkar med för tillfälligt. Den kan definitivt förändras över tid. Tom från dag till dag. Det är bara på ett ungefär för att man ska veta någorlunda. Skalan är 1-100 och det är nästintill ingen som har 100. Skriver dem 0 så innebär det att de inte har tillräckligt med information för att göra en bedömning.
Kognitiva svårigheter har att göra med bla intelligens, minne och koncentration. Du är ju smart så den biten har det inte varit. Om jag ska gissa anser dem att Du har svårt att koncentrera Dig. Det kan vara minnet också, vilket inte alls är konstigt. Har man svårt att koncentrera sig så kommer man ju inte ihåg så mycket. Kan nämnas att även intelligens kan förändras med tiden. Skillnaden mellan en bra och dålig dag kan göra 10% på ett IQ-test.
Vet inte om Aspergare har ojämn begåvningsprofil, det kan säkert Aspergergirl svara på, men jag kan säga att jag har ganska ojämn begåvning men har inte Asperger.
Kramiz
Mer
18 år 5 månader sedan #26392 av flisan
Svar från flisan i ämnet Psykologutlåtande
Hej

Tack för svaret. Jag lyckades hitta en tysk sida där jag kunde läsa om GAF och det var ngt i den stilen som du förklarade, de stod också att den mättes inom en bestämd tidsperiod.
Jag hade GAF 48 vid det tillfället. Men jag mådde som sagt mycket dåligt, var väldigt nedstämd och hade stora problem med koncentration och minne.
Jag har fått en KBT-psykolog nu kanske delvis pga av det utlåtandet så det är bra. Jag tycker att hon verkar vara bra. Jag har inte gått där så länge.
Mer
18 år 5 månader sedan #26393 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Psykologutlåtande
Hej
Vad bra att Du fått en KBT-terapuet.
Är Du duktig på tyska? Borde finnas på svenska och engelska också.
Global Assessment of Functioning.
Kramiz
Mer
18 år 5 månader sedan #26419 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Psykologutlåtande
Jo, aspergare har ofta ojämn begåvingsprofil.

Jag tror inte det är ngt större fel på dig flisan, du har ju berättat lite om din mors perosnlighetsdrag och du borde ju formats av både arv och miljö av henne.

Jag skulle säga, av allt jag läst av dig, att du är känslig o depressiv.
Ur det kan sen allt spira. En känslig och depressiv människa drabbas ofta av små slängar av "grövre" psykiska problem. Förhoppningsvis kan KBTn hjälpa dig att ta dig vidare. Grotande gör det iaf inte. Lätt sagt, jag vet...
ta hand om dig!
Mer
18 år 5 månader sedan #26429 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykologutlåtande
GAF heter på svenska Global Skattning av Funktionsförmågan. Jag har läst att gränsen för GAF som tyder på att man är helt frisk är 70. Jag har läst att vid schizofreni brukar GAF-värdet ligga oftast kring 50.

Vid depression kan man få problem med minne och att tänka snabbt. Jag har läst att det kan bli så besvärligt ibland att det kallats för pseudo-demens.