Cogmed?

Mer
10 år 8 månader sedan #605664 av Fallen2
Svar från Fallen2 i ämnet Cogmed?

Admin1 skrev: Depression kan ge pseudodemens och kognitiva svårigheter. Såg i går en artikel om kognitiv nedsättning vid bipolär, så det förekommer där också. Det verkar som om litium kanske har en skyddande effekt mot kognitiv nedsättning.


Jag misstänker att min sista blandepisod kom att kosta mig väldigt mycket. Har skrivit om de här innan. Jag var då på gränsen för en psykos, så där riktigt nära. Då hade jag både röster och synhallisar...

Amandara skrev: Jag har fått erbjudande om cogmed och ja...jag tycker sådana saker är lite småroliga så...det är väl bara att tuta och köra.


De är väl ganska småroliga om det lixom funkar... Inte inne på dag 20 och då gör samma fel igen som alla gånger innan. För mig har mer resultaten sjunkit ju längre jag har hållit på. Pratade om detta med min läkare och vi misstänker att de strategier som jag hade och som fungerade i livet inte fungerade i cogmed. Fast för många verkar det som sagt funkar riktigt bra...

Tror att jag nog har lite för mycket av dessa kognitiva svårigheter... :(
Mer
10 år 8 månader sedan #605768 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Cogmed?
Det verkar som om litium kan skydda mot kognitiva svårigheter vid bipolär:

Litium som använts mot bipolär i mer än 50 år, stimulerar bildningen av nervceller och har nervskyddande effekter, som kan bevara kognitiva funktionen vid bipolär sjukdom och kanske också vid Alzheimers sjukdom. Vid bipolär finns signifikanta kognitiva störningar, som inte beror på medicineringen. De med bipolär som får litium verkar ha mindre risk att bli dementa än de med bipolär, som inte använder litium.

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... t#comments
Mer
10 år 8 månader sedan #605813 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Cogmed?
Fallen.... jag brukar ha relativt lätt för mig när det gäller den typen av logiska uppgifter...... så cogmed passar kanske min hjärna vad vet jag........ eftersom jag brukar ha lätt för det har jag en positiv inställning till skiten så är det nog.... :). Förstår om du inte tycker om det om det inte passar dig.
Mer
10 år 8 månader sedan #605883 av Fallen2
Svar från Fallen2 i ämnet Cogmed?
Admin1,

Då gäller det som sagt att man klarar och tål medicinen. Jag har provat men det gick inte för min kropp pallade inte med den förändrade saltbalansen. På allt detta så får jag egentligen inte äta litium pga psoriasis.

Fast det jag har förstått så kan man oxå mildra dessa kognitiva störningar om man får hjälp att hävda skoven i tid och man får diagnosen i ett tidigt skede. Fast det gäller nog med många andra sjukdom med...

Amandara skrev: Fallen.... jag brukar ha relativt lätt för mig när det gäller den typen av logiska uppgifter...... så cogmed passar kanske min hjärna vad vet jag........ eftersom jag brukar ha lätt för det har jag en positiv inställning till skiten så är det nog.... :). Förstår om du inte tycker om det om det inte passar dig.


Hoppas att det kommer gå lättare för dig och framförallt att du kommer att tycka det hela är kul. Logik är oftast inget jag har problem med eller detta att se över en helhet och se vad som behövs för att komma framåt typ... Det som har fått mig att stanna upp och ifrågasätta är att mina resultat har mer bara dalat neråt och blivit sämre... :tänk