Cogmed?

Mer
10 år 8 månader sedan #604652 av Fallen2
Svar från Fallen2 i ämnet Cogmed?

Geta skrev: Vem har föreslagit att du ska gå Cogmed?


Arbetsförmedlingen för att jag inte ska bli för passiviserad under sommaren...
Mer
10 år 8 månader sedan #604653 av Fallen2
Svar från Fallen2 i ämnet Cogmed?

Evillynn skrev: Har tränat med cogmed. Min förbättringsindex var till slut 40, vilket tydligen är sjukt bra.


Mitt förbättringsindex är 4 och jag är snart klar med det hela... :va?
Alla andra resultat har minskat med 22% och då sämre än vad det var när jag började... :rolleyes:
Mer
10 år 8 månader sedan #604701 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Cogmed?
Vilken diagnos har du?
Vilka mediciner använder du? Vissa mediciner kan störa minnesträningen på grund av deras antikolinerga effekt t.ex Zyprexa, Seroquel, Akineton, Pargitan och Clozapine.
Mer
10 år 8 månader sedan #604774 av Fallen2
Svar från Fallen2 i ämnet Cogmed?

Admin1 skrev: Vilken diagnos har du?
Vilka mediciner använder du? Vissa mediciner kan störa minnesträningen på grund av deras antikolinerga effekt t.ex Zyprexa, Seroquel, Akineton, Pargitan och Clozapine.


De enda som jag har för tillfället är Lamtrogin (100mg) och häst höga doser av Lergigan. Då uppåt 100mg Lergigan för att få så där sju timmar sammanhållen sömn. Jag är inte trött, zombie etc dagen efter. Värst så sjunker som sagt resultaten markant de nätter då jag måste toppa Lergigan med Imovane.

Mina diagnoser, är instabil emotionell personlighetsrötning och bipolär typ 1, då med lätt triggade depressioner och blandepisoder men utan mani.

Zyprexa har jag som behovs medicin och inte behövt ta den alls någon gång i sommar och som ska då hjälpa mig att bromsa upp blandepisoder och de gränspsykotisk "skiten" samt annat om livet håller på braka helt åt fel hål.
Mer
10 år 8 månader sedan #604888 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Cogmed?
Du borde inte ha så allvarliga kognitiva problem med den diagnosen. Men visst kan en del med bipolär ha kognitiva problem, men de brukar inte alls vara lika allvarliga som vid schizofreni.

Som jag sa kan Zyprexa och även kanske Lergigan försämra resultatet av minnesträning på grund av antikolinerga effekter. Känner du av muntorrhet, efter det att du har tagit Zyprexan och Lergigan?

Nackdelen med Lergigan är att effekten mot sömnen avtar om man tar den varje dag och att man därför skall göra uppehåll var 3:e eller 4:e natt och använda annat sömnmedel då.
Mer
10 år 8 månader sedan #604905 av Fallen2
Svar från Fallen2 i ämnet Cogmed?
Tack för infon!!

Det som är att jag har ett schema eller vad man nu ska säga kring sömnmedicierna,
Jag tar som sagt Lergigan och var tredje dag så minimera jag Lergigan dosen och tar istället imovane. Däremot får jag rejält med sömnsvårigheter som sitter i längre, så kör jag samma grej men jag har även stilnoct som jag då varvar imovane med. Allt för att jag inte ska bli beroende eller förlora effekterna av dem.

Ja, jag får muntorrhet av Lergigan. Riktigt rejäl en men några andra biverkningar får jag inte, utan jag blir som "törstig". Zyprexan vet jag inte riktigt för jag blir som helt väck av den och då borta ett dygn framöver efter jag har tagit den. Glad på så sätt att jag har den som behovsmedicin och bara behöver ta den när jag lägger märke till att allt håller på braka helt åt fel håll och samman. Jag tar den oxå när jag är behov av den, för skulle jag inte hålla detta förtroende så kommer jag att sättas på någon annan neuroplektika i förebyggande syfte och då varje dag...

Jag fått göra en del olika kognitiva tester, vissa är mer djupgående och andra typ svara på några frågor. Det som är för varje obehandlat skov man har, så får man sämre kognitiv förmåga. Så jag vet var ungefär min kognitiva svårigheter är och fast jag är medveten om dem så går jag lixom på den minan om och om igen. För mig är inte den 23 juni och 23/6 samma dag. Kan inte uppleva "hur lång" en stund är, saknar upplevelse av tid. På detta är det fler saker än så, tex klarar inte av hålla den röda tråden när jag läser en bok/text, spelar ingen roll om det bok bok eller ljudbok. Mitt närminne är oftast som ett såll, en med förstora hål i. Fast här hemma tar vi det hela med ett gott skratt, men kommer jag utanför detta sammanhang blir det svårare... :va?

Fast det som är ju äldre man blir svårare blir det för hjärnan att reparera sig själv, för två år sedan hade jag en blandepisod som varade närmare fyra månader, som gick obehandlad. Kan säga att jag är inte riktigt densamma som jag var innan. :cry:

När det kommer till cogmed så vet jag inte riktigt, för när jag började klarade jag av hålla sex till åtta siffror, blippar och annat i huvudet men idag ligger på fyra fem. Tror inte riktigt att detta var min "grej" genom att jag tvingats till att göra den. Tror som sagt att det kan vara annorlunda om man får göra den av frivilja. Egentligen vet inte riktigt det heller...