Demens.

  • Hypokondrikern
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31075 av Hypokondrikern
Demens. skapades av Hypokondrikern
Kan man bli "dement" när man bara är ca 30 år.
Hur gör man för att undgå att drabbas av demens?
-Jag väger nu jättemycket ca 119 kg och är 180cm.-Jag vägde 114kg bara för en vecka sen.
Har hört att man i Winsconsins,USA, har upptäckt att vid fetma så bränns hjärncellerna i tinningsloben bort, har frågat sjukskötare om detta stämmer - och dom sa att detta bara är ett påhitt från nån läkare som bara vill skapa rubriker.
Mer
18 år 3 månader sedan #31080 av Geta
Svar från Geta i ämnet Demens.
Det var jag också rädd för när jag insjuknade
att jag skulle bli dement.
I början var jag inte motiverad eller intresserad
av någonting.
Trots att det inte var något roligt försökte jag
hålla igång med allt möjligt för att inte bli
dement.
Det som hjälper nu är att bli koncentrerad och
intresserad av saker så att jag glömmer bort
att jag är schizofren.
Mer
18 år 3 månader sedan #31084 av Lindita
Svar från Lindita i ämnet Demens.
Jag har arbetat med dementa och även gått en kurs om demens. Det går att få demens i unga år. Om jag inte minns fel så är den yngsta personen som lider av demes i Sverige 35 år. Tyvärr finns det inte så många ställen för yngre dementa där de kan få den omvårdnad de behöver eller där de kan vara när anhöriga känner att de behöver avlastning .?

Att vara överviktig är aldrig bra. Det kan orska flera hälsoproblem, bl annat högt blodtryck, stroke osv. Jag skulle rekomendera dig att ta kontakt med någon dietist som hjälper dig att gå ner i vikt.

Sköt om dig!

Demens

Typiska tecken på demens är att minnet och den intellektuella förmågan hos en person gradvis och stadigvarande försämras.


Ju äldre man är, desto större är risken att drabbas av demens. Ungefär sju procent av alla svenskar över 65 år lider av en demenssjukdom. Orsakerna bakom demens kan vara flera. Den vanligaste är Alzheimers sjukdom. Drygt hälften av de demenssjuka lider av denna sjukdom.

Den näst vanligaste orsaken till demens är bristande blodcirkulation i hjärnan, så kallad blodkärlsdemens. Hjärnan får för lite näring och syre och skadas på grund av åderförkalkning eller proppbildning.

Hos ett litet antal personer drabbas enbart främre delar av hjärnan, så kallad pannlobsdemens. Orsaken till detta är okänt. Vanligt symtom vid denna sjukdom är förändringar i personligheten. Ibland beror demens på ovanliga infektionssjukdomar, en sådan är Creutzfeldt-Jakobs sjukdom vars sjukdomsbild liknar galna ko-sjukan. Främst yngre och medelålders personer drabbas av denna sjukdom.

Förvirring och intellektuell oförmåga behöver inte alltid vara tecken på demens. Ibland finns andra orsaker bakom förvirringen som går att bota.

Äldre personer kan bli förvirrade vid till exempel depression, lunginflammation, stroke, hjärtinfarkt, hög kroppstemperatur eller när blodsockret är lågt. Även en del läkemedel kan ge förvirring som biverkan. Om dessa orsaker åtgärdas går förvirringstillståndet över.

Långvarigt missbruk av alkohol eller andra droger kan också göra att en person hamnar i tillstånd som liknar demens. Det kan även hända vid vitaminbrist, hjärntumörer, aids eller när sköldkörteln inte fungerar som den ska.


Förebyggande

Alkohol i stora mängder och rökning kan skada och försämra hjärnans funktioner.

Ensidig eller dåligt sammansatt kost kan ge vitaminbrist som i sin tur kan skada hjärnans celler. Det kan leda till ett sämre minne och även andra problem med hälsan.

www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3017

hem.passagen.se/hansragn/
Mer
18 år 3 månader sedan #31087 av flisan
Svar från flisan i ämnet Demens.
Hej, precis detta hade jag tänkt att skriva ett inlägg om...vad lustigt...

Jag undrar precis samma sak om man kan bli dement i unga år, jag är 29 år och är allvarligt oroad för det.

Visserligen har jag för några veckor sedan fått elbehandling och jag vet att detta kan påverka minnet. Men jag hade dessa problem även innan.

Jag glömmer vad folk har sagt till mig och vad jag har sagt till dem. Om någon skulle fråga vad jag gjort i går eller i förra veckan skulle jag ha mycket svårt att komma i håg detta.
Jag minns i princip ingenting av det jag lärde mig i skolan.
Jag har svårt att räkna ut enkla matematiska saker och sådant tankearbete som krävs i vardagen.
Jag har svårt att minnas vad filmer jag sett eller böcker jag läst handlar om.

Allt detta är mycket plågsamt och jag tycker att det blivit värre med åren. Jag har iofs lidit svårt av långvariga depressioner sedan 21-års ålder.
Jag undrar om det är depressionerna som gjort att det blivit så här. Om det kan bli så att hjärnceller dör om man är nedstämd för länge. Det känns hemskt.
Jag undrar om det går att återfå minneskapaciteten, och den intellektuella förmågan.
Har ni andra några erfarenheter?
Mer
18 år 3 månader sedan #31088 av Geta
Svar från Geta i ämnet Demens.
Förr ansågs schizofreni bara försämras.
Men schizofrena levde då ett så bedrövligt
liv. Det var säkert det som orsakade något
som kunde liknas vid demens.
När man lever mycket isolerat med få kontakter
och sysselsättning så kan vem som helst bli
bli avtrubbad.
Schizofrena brukar uppträda olika beroende på
vilken miljö de är i.
Det kan förvåna en del personer.
Mer
18 år 3 månader sedan #31128 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Demens.
Geta, jag tycker det låter hemskt när du anger personer som bara schizofrena. Jag tycker inte vi skiljer oss får andra människor över hur vi reagerar i olika situationer.