Tankestörningar och självskadebeteende

Mer
8 år 11 månader sedan #742956 av Admin1
Koncentrationssvårigheter och dåligt närminne kan komma efter psykos, men kan långsamt förbättras. Under själva psykosen kan det vara värre än efteråt. Det är ett kognitivt eller ett tänkande problem. Sådana problem kan minskas om man kan undvika psykoser och få så få psykoser som möjligt.

Dina tankar om att skada dig själv kan vara tvångstankar eller kanske vanföreställningar. Vilken dos av Risperdal har du? Om symptomen är besvärliga så kan du ringa läkaren och fråga om doshöjning. Normaldosen för Risperdal ligger mellan 2-4 mg/dag. En sak du kan göra är att ta det lugnt, inte stressa och ha det lugnt och stilla hemma. Så att hjärnan får vila.

Kör också detta test:
[url:13lg6awx]http://www.viska.se/index.php/sjalvtester/aterfallstestet[/url:13lg6awx]
Mer
8 år 11 månader sedan #742962 av LonleyMedusa
Jag gjorde testet och fick alla rätt. Kan ju ha hamnat i ett psykotiskt skov då jag som jag skrev tidigare haft problem med paranoida besvär under flera dagar och även haft lukt och känselhallucinationer. Väntar fortfarande på att min läkare ska ringa, hoppas han hör av sig snart för jag börjar känna mig desperat!

Risperdal tar jag i vanliga fall 1,5 mg/dag och när jag mår sämre, som jag gör nu så tar jag 2 mg/dag.
Mer
8 år 11 månader sedan #743200 av Admin1
Jag tror att ökning till 2 mg är för lite. Jag brukade fördubbla Risperdaldosen, när jag kände mig sämre.
Mer
7 år 11 månader sedan #827382 av Maxjohan1983
Prova 4 mg risperdal. Det tar jag dagligen bara för att vara säker. Och det biter på mig. Har inte haft någon psykos på 6 år. Och ändå har jag inte den bästa dygnsrytmen. Men det är starkt av dig att se tecken att du mår sämre etc. Själv var jag psykotisk i 8 månader förra gången jag var psykotisk. Innan jag blev inlagd på tvång. Och allt blev bättre.

Hade slutat med medicinen bör väl tilläggas.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
7 år 11 månader sedan #827433 av Admin1
Det kan vara bra med en överenskommelse med sin läkare om vilken dos man skall höja till vid försämring för att slippa psykos. När man blir inlagd för psykos höjer de ofta dosen av antipsykotika tillfälligt.