Motion för bättre kognitiv funktion

  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 3 månader sedan #899635 av MaxMin
Jag är lite intresserad av frågor som har att göra med om man inom ramen för sjukvården organiserade motion för bättre kognitiv förmåga. Jag tänker dels i mer grupp form men också enskild och i närheten till egna hemmet om det är bästa lösningen.

Tänk inte så mycket på exakt vem som ska utföra vad, utan vad du skulle vilja ha hjälp med för att få det att fungera. Om du inte orkar svara på alla frågor, eller inte har en åsikt, så hoppa över. Om jag har missat fråga något viktig så lägg till.

Skulle vara jätteglad om några ville svara på alla eller enstaka frågor. Vill man inte svara i tråden så går PM också bra. Tack på förhand.

Ett förslag jag tänker är cirkelfys i grupp. Det kan utföras utan massa investeringskostnader, men ändå få upp puls samt att flesta kan delta på sin nivå.

Skulle tänka dig:
Träna 3 ggr veckan?

30 min åt gången?

45 min åt gången?

Maxstorlek på gruppen:

3?

5?

7?

Skulle du vilja ha samma övningar ett par veckor på alla passen eller variation?

Om du fick enskild träning tex 30-45 min promenad och att utförare kom hem till dig, skulle det öka dina förutsättningar att genomföra det?

Vilken typ av hjälp skulle du vilja ha att träningen blir av och under träning?

Eftersom man ändå behöver utvärdera effekten, skulle du kunna tänka dig att testa kognitiv funktion innan och efter?

För att du skulle ha motivation att genomföra 3-6 månaders program, vad skulle vara DITT mål med träningen?
Tänk på att viktnedgång kan bli en positiv bieffekt, men nu handlar det mer kognitiv förmåga som att kunna läsa X min, bli mer självständigt, avskaffa god man eller vad det nu kan vara. Eller vad som helst som jag inte tänker på.
Mer
7 år 3 månader sedan #899638 av Geta
Om jag hade varit yngre hade jag nog hoppat på sådan träning. Särskilt om det vore
skogspromenader.
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 3 månader sedan #899647 av MaxMin
Svar från MaxMin i ämnet Motion för bättre kognitiv funktion
Bra tanke. Hitta bra miljöer. Skog förhöjer känslan av promenaden tycker jag. Ofta bättre underlag också personen har problem med tex benhinnor pga övervikt eller inaktivitet.
Mer
7 år 3 månader sedan #899650 av Geta
Ja, det blir ett mjukare underlag att gå på.
Mer
7 år 3 månader sedan #899747 av Admin1
Jag tror problemet är att få tag i folk. Bästa kan nog vara att erbjuda dem på gruppboende och de med boendestöd motion. För de är lätta att få kontakt med via kommunen. De är också den grupp som behöver kognitiv förbättring bäst.
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 3 månader sedan #899842 av MaxMin
Svar från MaxMin i ämnet Motion för bättre kognitiv funktion
Jag håller med om att delta är den primära målgruppen.