Varför slutar hjärnan fungera trots man har slutat med

Mer
7 år 1 månad sedan #914966 av Admin1

Cider skrev: Hur lång tid innan psykosgenombrottet börjar man få nedsatt kognition?
Hur ger det sig i uttryck i praktiken? Innebär det att det blir svårare att t ex tänka, kommunicera, planera, organisera, ta in information, koncentrera sig?


Några år innan ofta och ofta sjunker då studieresultat och arbetsförmåga. Förutom nedsatt kognition kan också negativa symptom förekomma, som liknar depression, men vid negativa symptom saknas känslor.
Mer
7 år 1 månad sedan #915054 av Cider
Om någon har ärvt schizofrenigener och sjukdomen ligger latent hos den personen och så är man med om omvälvande livsomständigheter som ger psykos (som blir schizofreni) så kan t ex man alltså innan psykosen haft problem att klara jobb och utbildning i flera år? Känner igen det hos flera.
Mer
7 år 1 månad sedan #915064 av MsTibbs
Jag fick problem när jag var 17. Mina betyg dök och jag har varit mer trögfattad sedan dess. År innan jagfick min första medicin. Slump?
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
7 år 1 månad sedan #915066 av Geta
Jag fick problem, när jag var 18 år och gick sjukvårdsbiträdeskurs. Plötsligt kastades jag
ut i vuxenlivet. Att läsa det teoretiska var inga problem, men att göra praktik på avdelningar.
Blev djupt deprimerad. Ett år efteråt fick jag den första psykosen.
Mer
7 år 1 månad sedan #915117 av cecilia76
Dum fråga kanske, men hjälper elchocker mot negativa symtom?
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
7 år 1 månad sedan #915121 av Geta
Nej, ECT hjälper inte mot negativa symtom. Jag fick sex elchocker i början av min schizofreni.
Det hjälpte inte ett skvatt.