Anhedoni på uttågande

Mer
6 år 8 månader sedan #963619 av Geta
Svar från Geta i ämnet Anhedoni på uttågande
IngeF, det är stor skillnad på schizofreni och CP.
Mer
6 år 8 månader sedan #963641 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Anhedoni på uttågande
Sammenlignet med CP og organiske hjerneskader, er schizofreni bagatellmessig. Jeg kan klare det ene, men ikke begge. CP har vært en glemt hjerneskade siden juni 1968. Schizofreni forskes det derimot på. Det finnes neppe 5 psykiatere i Norden som vet mer om hjerneskader enn en hvilken som helst allmennpraktiker. Hjerneblødning i fosterlivet eller som nyfødt selger ingen piller.
Mer
6 år 8 månader sedan #963700 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Anhedoni på uttågande

Admin1 skrev: Negativa symptom kan avta med åren och är inte konstanta, som sas förr. Nya antipsykotikat Reagila som kan komma snart har bäst effekt mot negativa symptom.
www.viska.se/sjalvhjalp/2261-negativa-symptom

Jeg tror det er resultatet av den nevropsykologiske testen som har påvirket meg mest i senere år. De defekter man har som barn, tar man dessverre med seg inn i voksenlivet. Det er veldig vanskelig å heve ens naturlige evnenivå noe særlig. Motivasjon er null verdt uten evner.
Mer
6 år 8 månader sedan #963744 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Anhedoni på uttågande
Tardiv dyskinesi kanske kan lika CP på sätt och vis. Ofrivilliga rörelser har man då.
Mer
6 år 8 månader sedan #964301 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Anhedoni på uttågande
Man må være ekstra observant angående medikamenter med ekstrapyramidale bivirkninger.
Mer
6 år 7 månader sedan #969687 av johan73
Svar från johan73 i ämnet Anhedoni på uttågande
Hej Koi,

Här finns en intressant artikel om hur de använda psykodynamisk terapi ihop med neurofeedback för bland annat anhedonia.
Verkar varit framgångsrikt.

www.sciencedirect.com/science/article/pi...013000615?via%3Dihub

Neurofeedback skulle jag beskriva som att mäta hjärnans aktivitet och belöna den när den är i friskare mönster och träna den att fungera bättre, flexiblare och inte fastna i mönster som gör att vi upplever oss sjuka och inkapabla att fungera på ett tillfredställande sätt. Finns mkt på youtube och en hel del företag som sysslar med detta. Jag ska själv köpa utrustning och börja lära mig för självbehandling och sen även hjälpa andra träna.