Anhedoni på uttågande

Mer
6 år 7 månader sedan #969703 av Geta
Svar från Geta i ämnet Anhedoni på uttågande
Det låter som hokuspokus. Säljer du själv sådan apparat eller tillhör du scientologin? Det verkar vara bondfångeri att lova mycket men hålla litet. Det är väl mest pengarna som man är ute efter.
Mer
6 år 7 månader sedan #970016 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Anhedoni på uttågande
Det är inte hokus pokus utan det är nog seriöst, men frågan är hur väl undersökt det.
Mer
6 år 7 månader sedan #970610 av johan73
Svar från johan73 i ämnet Anhedoni på uttågande
Neurofeedback börjar bli mer vanligt och använt och forskat på. Det har funnits länge men inte varit populärt och väldigt kritiserat under åren som ovetenskapligt av medicinska världen.
Skam den som ger sig och vill undersöka om något faktiskt kan ha effekt. Därför satsas det av eldsjälar en hel del på riktiga studier för att undersöka hur väl det fungerar för olika åkommor.

(Klart man skall vara kritisk men det är också viktigt att undersöka om det finns någon riktig forskning om man vill kunna upptäcka något nytt.)

Det finns en hel del forskat med neurofeedback ihop med olika åkommor. Tyvärr är många dokument skyddade och kräver inloggning för att man ska kunna läsa dem. Men abstracts kan man alltid hitta.

Här är en lång lista sorterad med rubriker per åkomma samt olika forskningsprojekt för varje.
www.isnr.org/isnr-comprehensive-bibliography
Mer
6 år 7 månader sedan #970764 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Anhedoni på uttågande
Antipsykotikat Reagila, som snart kommer har effekt på negativa symptom också.
Mer
6 år 7 månader sedan #970976 av koi
Svar från koi i ämnet Anhedoni på uttågande
Spännande. Men frågan är om jag vågar byta. Vill inte sluta med ett fungerande preparat. Med fungerande menar jag inga biverkningar och ingen psykos.
Mer
6 år 7 månader sedan #971240 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Anhedoni på uttågande
Ett nytt läkemedel MIN-101 har också effekt mot negativa symptom, men har ingen psykoseffekt utan verkar via serotonin 5-HT2A och sigma-receptorn.