Kognitiv testning

Mer
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1303828 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kognitiv testning

Klanggedin skrev:
#Geta
Hur kan man veta att man har schizofreni vid 19 års ålder?


Jag gick vårdutbildning och hade läst om schizofreni Hade psykiatriböcker.

Jag slutade arbeta 1991.
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Geta.
Mer
3 år 5 månader sedan #1303830 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Kognitiv testning
Mina läkare trodde inte jag hade schizofreni.. Dom ville prova om jag klarade mig utan mediciner.. Därav beteendet för hösten..
Mer
3 år 5 månader sedan #1303847 av Slyngelsnubben
Svar från Slyngelsnubben i ämnet Kognitiv testning
Min doktor sade att jag skulle göra ett psykologiskt test slutförde det aldrig dock behöver inte veta mer om hur dum i huvudet jag är.
Mer
3 år 5 månader sedan #1303863 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Kognitiv testning
Det är ganska inskränkande att göra såna här test.. Ett problem jag tyckte va att jag visste ingenting om vad det betydde och dom verkade sitta på all kunskap.. Makten var helt deras dvs..

Skulle jag göra testet idag skulle jag va dom som ett spån men enligt forskningen på WAIS testet så stannar man inom samma span livet ut eftersom testet är gjort för att jämföra en med sin åldersgrupp och inte andra åldersgrupper... Dvs intelligensen är förhållandevis stabil i jämförelse med den åldersgrupp man tillhör!
Mer
3 år 5 månader sedan #1303869 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Kognitiv testning
Testen ska ju vara kulturneutrala men att testa en somalier jämfört med en sydkorean som brukar ligga högst i t ex WAIS, ger ändå en gigantisk fördel sydkoreanen. Varför det är just asiater som har bäst testresultat vet man inte. Kanske att de jobbar nästan dygnet runt och tvingas vara fokuserade en betydligt större del av tiden än vi andra. WAIS är annars ett bra test och har ju använts många år nu. Och för barn kör man WISC.

När det handlar om personlighetstest så finns ett helt koppel test. Självskattning är vanligt där man försöker täcka upp personligheten på flera nivåer och gamla Rorschach används ofta även nuförtiden. Personlighetstesten är inte exakta på något sätt utan är beroende av många variabler. Bästa sättet att tolka en människas personlighet är fortfarande genom samtal.
Mer
3 år 5 månader sedan #1303870 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Kognitiv testning
En orsak till dom höga poängen är att man lever i en miljö som fodrar problemlösning.. Ju längre från ekvatorn man kommer och ju kallare det blir desto högre resultat på problemlösningstest... Sen kan man också säga som du gör att deras kultur är väldigt prestationsinriktat och att det på så sätt har avlats fram mental kapacitet..

En intressant grej om afrikaner i USA är att dom trots sämre resultat på IQ-test presterar bättre än vad man förväntat sig i skolsystemet, där IQ är en stark prediktor för framgång