psykos och IQ

Mer
17 år 5 månader sedan #55719 av AmandaS
psykos och IQ skapades av AmandaS
Min psykolog säger att man till varje pris måste förhindra ett återinsjuknande i psykos eftersom det förstör hjärnan. Hon säger att hon har patienter som sänkt sin IQ från 130 till 70 efter upprepade psykoser. Hur är det med er som har varit sjuka i flera omgångar, upplever ni att ni har blivit "trögare" med tiden, lite dumt formulerat kanske men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Efter denna information kommer jag att vara jävligt noga med att ta min medicin som jag ska, jag blev faktiskt lite skärrad av det hon sa.
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #55720 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet psykos och IQ
Min IQ har sjunkit från 128 till 117. Jag var nere på 100 som minst.
Mer
17 år 5 månader sedan #55721 av Geta
Svar från Geta i ämnet psykos och IQ
ja faktiskt, jag är benägen att hålla med.

hittar inte orden lika snabbt som jag gjorde förr, var tidigare riktigt verbal.

kan förstås finnas andra orsaker, påverkar medicin, deppression? etc.
Mer
17 år 5 månader sedan #55725 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet psykos och IQ
Nåt som jag har märkt på mig själv efter psykosen är att jag inte är lika rapp i konversationer och att jag har fått sämre minne. Hoppas dock att de egenskaperna förbättras när jag är helt återhämtad och att det inte blir en bestående nersättning.
  • Ready.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #55732 av Ready.
Svar från Ready. i ämnet psykos och IQ
Jag blev också skärrad när min läkare förklarde för mig hur skadligt det är att gå omkring med psykos. Men jag tror att det varierar beroende på vilken typ av schizofreni man har hur mycket man tar skada. Själv har jag inte märkt att jag blivit så mycket sämre på att tänka och minnas trots tre psykoser.
Mer
17 år 5 månader sedan #55735 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet psykos och IQ
Det att man får en demens av intellektet har varit känt länge!

När jag nyligen insjuknat gick jag igenom ett psykologtest, varvid psykologen häpnade över mina resultat. När jag sedan stolt berättade det för läkaren svarade han torrt; Det kanske var högre innan du blev sjuk! Så han tog ned mig på jorden direkt!

Kan bara säga att så länge man är på topp, oavsett om man är nära en psykos, eller bara "lite" prepsykotisk, upplever åtminstone jag i alla fall som om jag dansade på knivens egg, vad gäller min intellektuella förmåga!

Men det har också med dagsformen att göra!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum