psykos och IQ

Mer
17 år 5 månader sedan #55866 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet psykos och IQ
Håller helt med dig, Nissegossen...

Jag tror att alla människor har gåvor av olika slag... det gäller bara att upptäcka dem och göra mesta möjliga av dem... alla har fått något att ge till andra... och något att lära av andra...
Mer
17 år 5 månader sedan #55868 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet psykos och IQ

Undrande skrev:
Hur smart blir man av psykmedicin? Nästan oavsett vilken man äter så innebär det stora risker för en.


Det är sant att psykmediciner påverkar en. Men jag upplever mer att det är mina känslor som påverkas än själva intelligensen av de här medicinerna. Vad har ni andra för erfarenheter av detta?
Mer
17 år 5 månader sedan #55879 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet psykos och IQ
De äldre medicinerna som Mallorol, Hibernal, och Sordinol tyckte jag påverkade kognitiva förmågor, och satte ned dem... speciellt fantasin försvann... de nyare medicinerna som Risperdal och Seroquel gör inte det lika mycket... och den medicin som jag har nu, Abilify, verkar inte sätta ned de kognitiva förmågorna alls...
Mer
17 år 5 månader sedan #56029 av Geta
Svar från Geta i ämnet psykos och IQ
När jag slutade med Hibernal och började med Risperdal tyckte jag att jag blev mer kreativ och fantasifull.

Kan det vara bra eller inte att gå igenom en psykos?
En gång gick jag igenom en psykos under tre månader utan medicin.
( Ingen verkade märka att jag var i psykos.)
De upplevelser jag hade i den psykosen verkar ha bränt sig in i mitt sinne och återkommer vid nya psykoser.
Det är inte bearbetat eller också speglar det mina grundproblem.