Kan inte forstå

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #4536 av
Kan inte forstå skapades av
Jag går på universitetet om dagarna och har föreläsningar, men det är som om jag inte kan fölga med. Jag kan inte förstå vad som blir sagt. Det är som om jag inte kan höra det.
Jag är inte psykotisk tar abilify 15 mg dagligen och remeron. Men det är som om jag har kognitiva problemer.
Jeg undrar vad det är som gör att man får kognitiva problemer efter en psykos.
Mer
19 år 6 månader sedan #4539 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Kan inte forstå
När jag läste på universitetet hade jag också svårt i början eftersom jag blev slutkörd i huvudet ganska fort och hade svårt att följa med. Efter att jag hade läst några månader försvann problemet. Jag upptäckte sedan att studier inte är något för mig. Arbete passar mig bättre.
Mer
19 år 6 månader sedan #4563 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kan inte forstå
Det verkar som psykosen i sig kan ge kognitiva problem för personer med depression har det inte men däremot personer med psykotiska depressioner och schizofreni. Jag har läst att kognitiva brister kan orsakas av serotoninsystemet i hjärnan. Kognitiva problem är inte så välstuderade vid schizofreni utan det är först på senare år som man har börjat intressera sig för det.

Kognitiva problem kan förbättras med tiden. Det finns exempel på det.
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... foersvinna
På senare tid har man börjat med kognitiv rehabilitering och det har också resulterat i förbättringar.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... aettringar
Det pågår också studier med nya läkemedel mot kognitiva problem.

Själv hade jag kognitiva problem direkt efter insjuknandet och en lång tid efteråt, men jag har tränat mycket på att läsa, skriva och titta på TV. Efter intensiv träning har det långsamt blivit bättre, men det tog ganska lång tid -
minst ett par år.

Du kanske kunde spela in föreläsningarna med bandspelare, så du kan lyssna hemma och försöka sammanfatta dem i lugn och ro?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #4567 av
Svar från i ämnet medicin
Jag är bara nyfiken och undrar vilken medicin du får Afmin och om den också har hjulpit på dina kognitiva problemer ?
Mer
19 år 6 månader sedan #4568 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kan inte forstå
Just nu använder jag Risperdal 1 mg/dag. Förr använde jag Trilafon och det var under Trilafontiden jag hade kognitiva problem. Mitt intryck var depression förvärrade mina kognitiva problem. Jag tror inte att läkemedlet påverkade kognitionen på något sätt. Det hade varit intressant om jag tagit antidepressiva på den tiden. Kanske hade det förbättrat.