Demens

  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 2 månader sedan #66406 av Jocke
Demens skapades av Jocke
Jag har upptäckt att jag kan lägga kylvaror i ett skåp, eller glömt var jag lagt ngn viktig sak. Det är en genomgående trend, som gör mig lite orolig.

Det är i stort sett bara ting, som jag har problem med. Möten och annat kommer jag ihåg med en gång, så när på datum, det kan skilja ngn dag, men tiden vet jag oftast, så därför tar jag alltid reda på exakt vilken tid ngn dag före!

Men många kallar nog mig, ngt aningen tankspridd, ungefä som om man hade för mycket i skallen. Vad kan man göra för att hitta rätt diagnos?

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 2 månader sedan #66408 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Demens
Kan bara svara Tankspriddhet! I fall du har diagnosen Dement!

Så har jag det samma! :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 2 månader sedan #66414 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Demens
Nä, men jag menar nog bara om demens kan ingå i sjukdomsbilden? Att det kan vara förstadium till ngt värre.

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 2 månader sedan #66416 av Skötaren
Svar från Skötaren i ämnet Demens

Jag har upptäckt att jag kan lägga kylvaror i ett skåp


Det brukar jag också göra. Då blir inte min fru glad... Tänk den varma sommardag då jag råkade ställa mjölken i skafferiet. Den blev SUR :rolleyes:

Kan, som enparentes, berätta att för att utreda om man har demens ingår i utredningen bla CT Skalle (skicktröntgen av hjärnan), Mini Mental Test, samt att personen får några enkla vardagssysslor (typ koka kaffe) som skall göras under uppsikt.

Länk till mini mental test:
www.min-doktor.com/docs/mmt-test.pdf
Mer
17 år 2 månader sedan #66417 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Demens
Du Jocke vi med den här sjukdomen har jag märkt för länge sedan på mig själv, har väldigt kort närtidsminne! Jag kan tex tänka att jag skall gå ut i köket och göra något!

När jag kommer ut i köket vet jag inte vad jag har där att göra!

Det är nog symtomatiskt med sjukdomen, att man får stå där en stund och tänka, Vad gör jag här?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 2 månader sedan #66418 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Demens
Natta nu!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum