Demens

Mer
17 år 2 månader sedan #66480 av stefan
Svar från stefan i ämnet Demens
Känner också en viss oro att jag skulle vara dement, men det där testet som skötaren länkade till skulle jag nog fixa, så kanske är det en överdriven oro.

Att jag har en kognitiv nedsättning sedan länge(flera år innan jag insjuknade) råder det dock inget tvivel om.

Det positiva är att jag liksom Admin1 och andra upptäckt att träning ger färdighet. Dock har jag en lång väg att gå innan jag är nöjd.

Att ta långpromenader regelbundet ingår också i min plan för att bli lite klarare i skallen.

Det tredje och lite desperata alternativet är att be min läkare att skriva ut det receptbelagda läkemedlet piracetam, som i minst tre studier visat sig ha effekt på kognitiv nedsättning p.g.a schizofreni. Dock existerar inga behandlingsrekommendationer som gör att läkaren kan skriva ut detta för kognitiv nedsättning vid schizofreni(används mot tardiva dyskinesier), så jag hyser inga större förhoppningar. Antagligen beroende på att patentet gått ut görs inte tillräckligt omfattande undersökningar för att man ska kunna rekommendera läkare att skriva ut piracetam vid kognitiv nedsättning p.g.a schizofreni. Typisk om det är så att pengarna styr och förhindrar att något som eventuellt kan hjälpa blir tillgängligt under läkarkontroll.
Mer
17 år 2 månader sedan #66636 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Demens
Försök att träna minnet Jocke med spelet Memory varje dag. Det finns Memoryspel på Internet och också spel man kan köra i datorn. Jag har för mig att jag läst att man kan träna upp sitt minne till 20 %.

Jag har aldrig läst att piracetam finns eller använts i Sverige. Läkaren kan nog säga att det finns otillräckligt med undersökningar på piracetam och schizofreni och att det är svårt att utvärdera läkemedel på korrekt sätt.
Mer
17 år 2 månader sedan #66656 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Demens
Ät Choklad!

www.aftonbladet.se/vss/halsa/sto ... 14,00.html

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 2 månader sedan #66657 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Demens
MMM...Marabou....
Mer
17 år 2 månader sedan #66674 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Demens
Att vara på helspänn gör en psykiskt trött. Jag tror att den psykiska stress som psykisk skörhet/sjukdom innebär kan orsaka en utmattning av psyket. Har själv behövt träna upp förmågan till minne etc. Det fanns en tid om jag på allvarvar väldigt bekymrad över min bristande kognitiva förmåga! Demens?

Jag tror du är stressad helt enkelt. Och att din oro för demens skapar ännu mer psykisk stress.
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 2 månader sedan #66761 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Demens
Om vi tar liknelsen att livet är ett pusselspel, när det saknas en bit så kan inte skapelsen fulländas! Vissa saker som borde vara självklara, är inte det i mitt fall.

Stress förvärrar naturligtvis oron, men jag vet att ju tidigare man kommer under behandling, så kan bromsmediciner sättas in.

Detta är ingenting som påverkar mitt liv i ngn riktning, annat än att jag undrar var dem logiska slutsatserna befinner sig när man genomför en irrationell handling.

Min slutsats är att livet antingen är slumpartat eller ologiskt!

Vars är världen på väg?