Demens

Mer
17 år 2 månader sedan #66420 av mopa
Svar från mopa i ämnet Demens
Jag är oxå hopplöst tankspridd....ställer in blåbärsoppan i medicinskåpet, glömmer bort att jag tvättar, undrar ofta vad det var som jag skulle göra igentligen. det är som nissegossen sa..man går in i köket...men väl där så mins man inte varför. Så du är nog bara helt vanligt tankspridd :)
Mer
17 år 2 månader sedan #66432 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Demens
Tankspriddhet är ganska vanligt...
Mer
17 år 2 månader sedan #66434 av Saari
Svar från Saari i ämnet Demens
Kan det inte vara biverkningar av mediciner?
Mer
17 år 2 månader sedan #66438 av Geta
Svar från Geta i ämnet Demens
Förr i tiden ansågs schizofreni leda till allt värre demens.
Men det berodde nog snarare på att många levde ett så utarmat liv.
(Det var säkert också orsaken till att katatoni var vanligt med underliga kroppsställningar.)
Idag talas det tyst om schizofreni och demens.
Mer
17 år 2 månader sedan #66448 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Demens
Det kanske är kognitiva störningar, som du har och det kan förekomma vid schizofreni och är ganska vanligt. Man kan ha problem med närminnet och koncentrationsförmågan. Det går att träna upp sitt minne och koncentrationsförmåga genom att läsa och skriva mycket samt spela spelet Memory. Jag har själv haft problem med minne och koncentrationsförmåga, men jag har tränat bort det. Det finns också nu kognitiv rehabilitering, som har börjat ges inom vården och det minskar kognitiva problem.

Vad gäller demens så kommer det om 3 år att finnas läkemedel, som griper in i sjukdomsprocessen och häver den. Problemet med demens kommer nog kanske att lösas snart och det kommer att finnas botemedel.
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 2 månader sedan #66465 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Demens
Jomen, vad har logik med förvirring att göra? Koncentrationssvårigheter verkar inte stämma, jag är på helspänn hela tiden! Men i o f sig kan det hända när man blir trött efter en lång anspänning?

Jag brukar säga att jag är i fokus 24 timmar om dygnet, så är det kanske tillåtet med en viss fokuseringsbrist. Man blir mentalt bortkopplad vid gruppsamtal, men det är jobbigt ändå när det kommer information som är irrelevant.

Hur kan man då veta det? Det kan vara därför jag kanske inte hör "kom-i-håg-rösten"? En självförsvarsmekanism, är väl då att alla intryck rinner av en, med glömska som följd?

Men jag glömmer även helt uppenbara saker som syns frammanför en. Så återigen, som vi har pratat så mycket om, så kan det vara stressrelaterat, isåfall måste man då förändra sina levnadsvillkor?

Men det stämmer inte, även när jag mådde "bättre", så var jag tankspridd, men det är inte lika katatoniskt som nu! Det kan vara åldersrelaterat? Men är det inte för tidigt för min del?

Vars är världen på väg?