Ojämn begåvningsprofil

  • Nikita
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #93824 av Nikita
Ojämn begåvningsprofil skapades av Nikita
Hej.

Jag undrar vad som menas med "ojämn begåvningsprofil" och om är vanligt hos aspergare eller folk med autism?

Är man dum om man har ojämn profil?

Vad ligger genomsnitts IQ et på hos personer med denna ´diagnos´?


mvh Nikita
  • aivo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #93826 av aivo
Svar från aivo i ämnet Ojämn begåvningsprofil
Hej!
Nu får jag säkert skäll av folk och egentligen borde väl en asberger svara på detta då de kan så otroligt mycket om allt typ.. ;)

Men jag tror det gäller Gaussian Distribution kurvan som för andra människor är fördelad enligt en kvadratisk kurva..
[url:3b9kidgp]http://en.wikipedia.org/wiki/IQ[/url:3b9kidgp] (bilden till höger)

Alltså hur IQ är fördelat över befolkningen.. hos asbergerpersoner är den kurvan kanske mer spritt utspritt

I övrigt så har jag hört att asberger personer är "autister med högt IQ" men det har dementerats av en asbergerkompis..

Annars kan det väl betyda andra former av intelligens som emotionell intelligens (EQ) o annat.. Asberger personer kan vara mycket smarta (hög IQ) de har jag en kompis som har men har mindre intelligens gällande känslor (iaf en kompis till mig har sagt det)

Mvh Chris
  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #93828 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Ojämn begåvningsprofil
Ojämn profil behöver inte betyda mer är begränsad erfarenhet. Du får vara hur smart som helst och obegåvad. Lägg märke till att IQ är en officiell definition medan begåvning är rätt godtyckligt. Jag själv är ganska obegåvad och måste använda intelligensen i stället.
  • Nikita
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #93829 av Nikita
Svar från Nikita i ämnet Ojämn begåvningsprofil
Okej, tack för era svar... de är till mina läxor i psykologi 50 poäng...ni är bäst här!! :D :D
Mer
16 år 6 månader sedan #93830 av Coconut
Svar från Coconut i ämnet Ojämn begåvningsprofil
Ojämn begåvningsprofil betyder att man är bra på vissa saker och sämre på annat. Det gäller för dom flesta mänskor mer eller mindre.

Vad jag vet så betraktas barn med asperger som normalbegåvade men att dom har sämre social förmåga.
  • Lynn
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #94526 av Lynn
Svar från Lynn i ämnet Ojämn begåvningsprofil
Individer med Aspergers syndrom har i högre utsträckning begåvade föräldrar, dvs, att få ett barn med Aspergersproblematik är vanligare för intelligenta personer. Oftast är de som har diagnosen normalbegåvade eller välbegåvade.