ett litet dilemma

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 3 veckor sedan #390426 av
ett litet dilemma skapades av
Jag har gått ner sju kilo på tre månader, från 80 till 73, men jag måste gå ner minst åtta kilo till för att bli normalviktig. Det låter ju som att jag är på en riktigt bra väg, men här kommer problemet: när jag äter känner jag mig fet. Jag tycker till och med att jag kan se och känna mer fett på min kropp, närmare bestämt på de ställen där jag en timme senare kunde se en tydlig, positiv förändring mot det smalare. Alltså, så pass att min mamma berömt mig för att jag blivit smal på de ställena. Men jag ser då bara fett.
Är detta normalt? Mamma säger att det är det. Hon hade en period då hon bantade när hon var i tjugoårsåldern, och då gick hon ner till 37 kilo men kunde ändå inte sluta banta och motionera. Hon tyckte att hon var så tjock att hon gömde sig i stora kläder, trots att hon var underviktig (fast inte så svårt underviktig; hon är bara 148 centimeter lång). Så är det verkligen normalt? Jag tycker ju att min mamma hade en solklar ätstörning under den där bantningsperioden, iallafall verkar det så på det hon berättar.

Jag måste betona väldigt starkt att jag INTE tror att jag har en ätstörning, jag bantar ju liksom bara, jag skall ju sluta när jag väger typ 60 kilo. Men jag är lite konfunderad över att jag liksom SER det "nya" fettet, när ingen annan ser det. Har ni upplevt samma sak?
Mer
13 år 3 veckor sedan #390466 av Geta
Svar från Geta i ämnet ett litet dilemma
Nej,
Jag blundar när jag går förbi speglar eller också smilar jag upp mig.
Om jag skulle koncentrera mig på mina fettdepåer så skulle jag gå under.
Mer
13 år 3 veckor sedan #390514 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ett litet dilemma
Du kan ju räkna ut ditt BMI för att bedöma din vikt om den är normal eller ej.
www.markazits.com/diet/bmi.php
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
13 år 3 veckor sedan #390523 av trance
Svar från trance i ämnet ett litet dilemma
ja sofia, jag känner mig alltid 10 kg tyngre när jag har ätit mycket. det är inget konstigt.

det brukar vara rätt stor skillnad mellan hur mycket man faktiskt väger och hur tjock/smal man upplever sig vara. det är psykologiskt, dvs om man har känt sig illa till mods för att man varit överviktig kan det bli tvärtom, att man känner sig överviktig om man känner sig illa till mods. det är bara så psyket funkar. det är rätt normalt i min mening. det mesta är faktiskt rätt normalt i livet.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 2 veckor sedan #391128 av
Svar från i ämnet ett litet dilemma
Då vet jag att det är normalt. Puh. Men det är ändå irriterande .?
Jag mäter mig ibland, har bara sett två centimeters skillnad trots att jag gått ner sju kilo. Jag antar att fettet på rumpan och magen är kvar längst. Däremot har ett par byxor som var alldeles för små blivit mycket "större", de passar nästan.
Jag kan även se mina kindknotor igen; de har varit borta länge. Dessutom har min dubbelhaka försvunnit.
Dock kan jag nästan se det fettet återvända ibland. Jag gissar att jag får leva med det tills jag slutat banta.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 2 veckor sedan #391129 av
Svar från i ämnet ett litet dilemma

Admin1 skrev: Du kan ju räkna ut ditt BMI för att bedöma din vikt om den är normal eller ej.
www.markazits.com/diet/bmi.php


Jag måste tillägga att jag VET att jag är överviktig, mitt BMI är någonstans mellan 27 och 28. Jag menade inte att jag inbillade mig. Fast det är mycket bättre än förut; då var mitt BMI nästan 31.