Är ni duktiga på att laga vardagsmat eller?

Mer
10 år 4 månader sedan #636244 av saara
Jag skulle vilja lära mig mera om vad man bör äta för att få bra näring i sig.Det händer så lätt av gammal,dålig vana att jag äter onyttig mat eller skräpmat som inte ger nån energi utan bara försämrar min hälsa.
Den hälsosamma maten får inte vara för dyr heller.Vet att man hittar information i ämnet på nätet.
Det är bara lite jobbigt att börja studera ämnet och sen ändra på matvanorna.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
10 år 4 månader sedan #636249 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Är ni duktiga på att laga vardagsmat eller?
Jag lagar mat varje dag. Jag gillar det, men ibland är orken slut, men det är bara att laga till ngt ändå...! Ibland har jag önskat att jag slapp handla bara en enda gång...
Mer
10 år 4 månader sedan #636251 av Isa-Alise
Jag lagar mat varje dag från råvaror oftast, väldigt sällan nått halvfabrikat. Det håller matkostnaderna nere och jag tycker att det är roligt att laga mat.

Dessutom gillar jag att handla, hitta bra priser, utmana mig själv lite som när jag hittade stora förpackningar revenbesspäll för 15 kr kilot och gjorde många fina julkryddade revbensspäll den kvällen. En förpackning finns kvar i frysen att ta upp nån kväll...

Jag gör mycket billig och nyttig mat, rårakor, rödbetssoppa, hemlagad ärtsoppa, ministrone, gratänger av olika slag, fiskrätter, stekar och grytor. Riktig gammaldags matlagning. Om jag nån gång behöver recept använder jag Stora kokboken som min mormor hade, jag har många andra kokböcker men de läser jag bara för inspiration. Stora kokboken visar hur man gör från grunden med allt, tar inga genvägar, och tar rätt på allt i maten.

Tänk så mycket mat som slängs i ett vanligt hem varje dag! Bara en sån sak som blasten på blomkålshuvudet, de väger nästan lika mycket som den vita blomman. De gröna blasten är fulla av vitaminer och går att använda som grönsak i grytor, soppor och gratänger.

Det blir både billigare och godare att laga maten från råvaror. Jag tycker att smaksätta är kreativt, roligt, som att skapa ett litet konstverk av smakerna. Jag har massor med kryddor hemma, och skördar även egna som jag odlar på sommaren, eller plockar ur naturens skafferi.

Jag har egen sylt och saft av diverse sorter, gjorde även marmelad här om dagen. Det blir ju så kul att se hur ett par liter blåbär som jag plockat blir fina burkar sylt som jag kan glädja mig åt hela vintern. Jag gjorde nog ett 60-tal burkar med olika sorter, har drygt hälften kvar nu, då jag gav bort rätt många som julklappar också. Det blir ju snart tid att göra nya... våren är redan på väg!

Jag torkar svamp och frukt ibland, för det är gott att ha och ett bra sätt att förvara mat på. Sen kan man smula i svampen i en sås, trattkantareller eller svart trumpetsvamp är extra gott, och njuta!

Äppelringar är goda som de är, medan man även kan koka fruktsoppa på katrinplommon, torkade äpplen och annan frukt! Ett tips! När rabarbern kommer är det jättegott att ha lite rabarber i fruktsoppan. Man kan laga fruktsoppa utan att tillsätta socker, det räcker med den naturliga sötman från frukterna.

Snart kommer våren, då finns nässlorna att plocka. Man kan koka nässelsoppa, baka nässelbröd, och torka nässlor till te och att smula på filen under vintern. Man kan även plocka blad från vinbärsbuskar och ha till te. Det finns många andra blad att plocka, men då bör du vara säker på vilka växter du tar så att de verkligen är ätliga.

Att äta nyttigt är inte krångligt, Saara: Fyll tallriken till en tredjedel till hälften med grönsaker. Lägg kött, fisk, fågel, ost, ägg, eller bönor på en fjärdedel. Lägg ris, pasta, potatis, eller bröd på en fjärdedel. Se, en nyttig portion mat! Det kallas tallricksmodellen.


http://josefinlchf.files.wordpress.com/2012/01/tallriksmodellen-utan-tillbehc3b6r.jpg?w=560



http://livsaptit.files.wordpress.com/2010/08/tallriksmodellen-normal.jpg?w=540
Mer
10 år 4 månader sedan #636252 av wasp
Isa-Alises raka motsats, dvs är jättedålig på att laga mat, så det blir oftast halvfabrikat.
Mer
10 år 4 månader sedan #636260 av malin71
Tycker det är kul att laga mat om det är fler än jag som jag skall laga till. Men att bara laga till mig själv... då blir det oftast fusk-mat.

Men nu när jag kommer upp till Göteborg ska jag börja laga större rätter som jag sedan kan frysa in och ta fram vid behov. Är riktigt trött nu på fusk-maten som jag har kört nu under tiden jag har packat... 8O
Mer
10 år 4 månader sedan #636293 av Admin1
Det finns snabbmat att köpa t.ex matjesill, där det bara är att öppna burken.sedan bara att koka potatis. Normalt äter jag stekt sill eller makrill i 4 dagar och sedan annan mat typ pizza, hamburgare eller kebab, som jag gör själv. Maten är billig för mig och kostar 800-900 kr per månad.