Matlagning

Mer
10 år 1 månad sedan #653387 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Matlagning
Det tar emot att laga mat bara till för mig själv, därför är gäster välkomna till mig när jag lagar mat.
Jag får ju laga till maten själv till mig själv också, men det tar emot att bara laga mat för sig själv. Suck, jag har inte mycket till alternativ.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 1 månad sedan #653508 av Eos
Svar från Eos i ämnet Matlagning
Fantasio: här är receptet. Det är mitt eget recept, inspirerat av italien förstås.

I det här rceptet ingår lax och blåmusslor. Men det går att variera, havskräftor, räkor, kräftstjärtar och bläckfisk har jag provat.

Det går fort att laga så man ska stå beredd med råvarorna färdigförberedda.


Börja att koka tagliatelle eller svart spaghetti om du vill göra det spännande (färgsatt av bläcket från blävkfisk). Vanlig spaghetti är också gott. Låt pastan vila i lite varmt spad från pastan i en gryta med lock.

Tvätta blåmusslor, se till att alla stänger sig när man knackar på dem. Annars släng de som fortsätter vara öppna.
Förbered alla ingredienser, hacka det som skall hackas. Dela körsbärstomater.

Man steker i mycket olivolja: hackad chili, hackad vitlök hackad basilika och vanlig hackad persilja.
Fräs men akta så att inte vitlöken rostas/blir brända.
När det fräst klart häll i ca 1,5 dl vitt torrt vin (det ska vara ett gott vin), sedan tillsätt ungefär lika mycket grädde. När detta stormfräser häller man i musslorna och stänger snabbt med lock. Koka tills musslorna öppnar sig. Stängda musslor efter kokning skall slängas.

Tillsätt en fiskbujongtärning.
Lägg i skurna större laxbitar. Rör om en gång. Låt puttra tills fisken nästan är klar. Lägg i de halverade tomaterna och efter en liten stund under lock, blandar man i sköljda ruocolablad.
Blanda allt försiktigt, smaka av med salt (grillkrydda är gott) och/eller fiskbuljongtärning.
Salta med flingsalt vid servering.


Man behöver alltså:
Pasta
Ett nät blåmusslor
400 g lax
En låda körsbärstomater
Vitlök, två eller tre klyftor ca, hackas
En kruka färsk basilika, skölj, hacka
Ett knippe persilja, skölj hacka
En eller en och en halv fiskbuljongtärning.
Olivolja, 0,5 dl (kanske lite mer)
Vitt gott vin (ej sött) 1,5 dl kanske lite met
Standardgrädde 1,5 dl
1,5 långa röda chilifrukter (använd gärna gummi, plast handskar till hackningen. Ta bort fröna och de vita inre väggarna.
Fiskbuljontärningar
Spara lite ruoccola till garnering.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
10 år 1 månad sedan #653509 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Matlagning
Oj, jag blir hungrig bara av att läsa.
Mer
10 år 1 månad sedan #653510 av Eos
Svar från Eos i ämnet Matlagning

Fantasio skrev: Oj, jag blir hungrig bara av att läsa.

Jaa det är så gott! Mycket ingredienser, men det går snabbt att laga.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
10 år 1 månad sedan #653522 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Matlagning
Vad tycker ni om sötpotatis? Jag körde det i ugnen, men tyckte det var sådär. Min syster i USA saknar vanlig potatis.
Mer
10 år 1 månad sedan #653529 av Eos
Svar från Eos i ämnet Matlagning
Sötpotatis är väl sådär tycker jag.

Vanlig potatis blir finfin bakpotatis i mikrovågsugnen. Det är så smidigt!