Är det farligt att dricka 9-12 koppar kaffe på en dag?

Mer
7 år 4 månader sedan #888486 av lumberjack
Ohoj, tror det är som Melun såger - allt är farligt i stora doser. T.o.m vatten.

Problemet är väl att veta var gränsen går och den lär ju vara mkt individuell. Generellt sett, och över tid, så är nog 9-12 koppar om dagen lite i överkant. Skulle tro att garvsyran och antioxidanterna är värst att överdosera.

Sedan finns ju en aspekt till, och det är risken för arsenik, kvicksilver och andra tungmetaller. Om man ser till riset så är ju det numer en riskprodukt, men om man kan lägga thé, kaffe och kakao i samma fack är för mig oklart. De växer väl ofta i samma geografiska områden.
Mer
7 år 4 månader sedan #888499 av lumberjack
Körde en Googling. Akrylamid tycks vara det mest påtagliga giftet i kaffe. Visste inte att det fanns där i!
Mer
7 år 4 månader sedan #888561 av Admin1
10-15 koppar kaffe per dag kan ge förgiftningssymptom, som nervositet, irritabilitet, sömnbesvär, huvudvärk och kraftiga hjärtslag. Benso kan användas som behandling mot för mycket koffein. Så koffein kan motverka i viss mån benso också.
Mer
7 år 4 månader sedan #888584 av Richard

lumberjack skrev: Körde en Googling. Akrylamid tycks vara det mest påtagliga giftet i kaffe. Visste inte att det fanns där i!

Usch då!

Det är ju samma gift som läckte ut i Hallandsåsen i slutet av 90-talet, när de hade problem med tunnelbygget. De sprutade in tätningsmedlet Rhoca-Gil som innehåller akrylamid, så hela åsen blev förgiftad. Jag jobbade på Lindab Ventilation då, som ligger på Hallandsåsen. Flera kollegor bedrev även lantbruk eller jordbruk, o ville vara med i TV som offer hela tiden. En skickade fram sina barn inför TV-kameran o sa; -Mina barn badar i Vadbäcken, som nu är helt livsfarlig! Ni ska få betala om dom blir sjuka!
Mer
7 år 4 månader sedan #888593 av Geta
Tidsvinsten med tåget genom Hallandsåsen var väl ungefär 5 minuter.
Mer
7 år 4 månader sedan #888801 av Admin1
Acrylamid hittades i knäckebröd mm och det var Livsmedeksverket som larmade för drygt 10 år sedan.