Om ni vill styrketräna.

Mer
5 år 7 månader sedan #1088283 av krokus
Svar från krokus i ämnet Om ni vill styrketräna.

Amandara skrev: Jag vet egentligen inte mekanismerna bakom stretching. Jag började idrotta som barn, genom åren och upp i vuxenlivet. Stretching har alltid varit en självklar del som det talats om. Såvitt jag förstår ska det minska skaderisken men jag har inte läst några vetenskapliga artiklar om det. Vad jag tror är att det är bra. Särskilt när man styrketränar och musklerna ....sväller? biffar till sig? Jag vet verkligen inte vetenskapligt sett men jag styrketränar och stretchar och tycker att det hör ihop.

Det motargument som jag har hört var att man inte ska stretcha direkt efter ett styrketräningspass. Att när man tränar styrka går muskelfibrerna "sönder" för att de sedan när man vilar/sover återhämtar sig och blir större. Om då stretchar direkt efter ett styrketräningspass drar man ut musklerna och det skulle ta längre tid för muskelfibrerna att återhämta sig.

Detta har jag hört från en biffig PT. Men han är även den enda som jag har hört säga något sådant, "alla andra" förespråkar stretching. Kan hända att han menade att stretching är bra vid andra tillfällen än direkt efter ett pass.

Jag brukar stretcha, det är skönt.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1088337 av Nissegossen
Förr fick man i jobbet sin styrka genom hårt kroppsarbete, men nu sitter jag på rumpan och kan bara säga att 14 år gammal lyfte jag säckar med cement 50 kg tunga körde det i cementblandaren till min far som murade fasaden på min systers och svågers hus, jag körde murbruke till baksidan med skottkärran till baljan min far öste upp det ifrån till de stenar han murade in till fasaden. samt att far min sade du har onda ögon, vilket jag blev ledsen för. Dock har jag ju förstått att det var för han hade svårt att arbeta medan jag såg på. Ändock har jag lärt mig mura då jag sett hur han gjorde. Jag var ju intresserad..

Jag tror ju att jag kan mura med det jag sett utav hur han lade upp och de atteraljer han gjorde kan jag också göra Men sätt inte mig där och försöka med fasaden, utan hellre med ett munkförband, eller dyligt

www.dinbyggare.se/olika-monsterkombinationer-med-murforband/

Min far var noga med att luften skulle komma bakom stenarna så far sade åt min svåger att han skaffade en kopparplåt med hål i en stens längd med ventialtionsplåten det för att driva ut fukten. Med så små hål att inte en mus kom in.Gammal kunskap som kräver att jag läser på om

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 7 månader sedan #1088350 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Om ni vill styrketräna.
Vi murade grund i snöglopp på Öland när vi byggde. Jag blandade bruket med spade för vi hade ingen blandare. Rätt tungt för ryggen vill jag minnas, att skovla i sidled.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1088353 av Nissegossen
Amandara,.

Kan bara säga om att farsan sade åt grovarbetaren att du får mjuka så jag kan mura. när det inte gick att mjuka somm han sade. Sade min far till honom det här går inte det är frost nu det fryser.

De kunde inte jobba eftersom det var under 5 grader kallt och då bränner inte bruket. Vi körde både med cement och KCE 20 kalk

Eller KCE 21 Nja KC21 kalkcement
www.google.se/search?source=hp&ei=FhudW8...160k1.62.Zqf31FCHdrk

Något nu jag kan skratta åt, det var när jag och min svåger skulle lasta makadam i skottkärrran jag 14 år och han tog från botten där det fanns en vad säga träplåt han tog från botten och jag tog från toppen jag följde hans rytm och till slut slängde han skyffeln när jag gjorde den äldres jobb lika snabbt som han. Han tålde inte att jag gjorde honom stridig i det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1088361 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Om ni vill styrketräna.
Vi murade oxå i minusgrader jag var rädd att det skulle bli förstört utan frostskyddsmedel. Men det blev bra, huset står stadigt. Den petige kontrollanten märkte inget.
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Amandara.
Mer
5 år 7 månader sedan #1088471 av 1Dave
Svar från 1Dave i ämnet Om ni vill styrketräna.
Stretchade aldrig när jag styrketränade. Det finns nog två läger där.

/Dave