Fasta i 24 timmar.

Mer
5 år 1 vecka sedan - 5 år 1 vecka sedan #1146818 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Fasta i 24 timmar.
Jag har diabetes typ 1 och frågade en gång min doktor hur jag skulle göra om jag ville fasta. "Det får du inte" var svaret. Troligen har jag svagt hjärta eller nåt sånt. Fasta är en påfrestning på kroppen som inte alla mår bra av.

Prata inte med hat i munnen!
Last edit: 5 år 1 vecka sedan by Inwatto.
Mer
5 år 1 vecka sedan #1146836 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fasta i 24 timmar.
Hastig ändring av kroppen vad gäller mat och sluta äta, bör nog inte vi göra med psykossjukdom fasta kan göra oss i samband med liknande mani därav kan man få en psykos vad det verkar jag själv. Att helt plötsligt få för sig att bli en renlevnadsmänniska på det kan man bli psykotisk.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 vecka sedan #1146873 av Pg
Svar från Pg i ämnet Fasta i 24 timmar.
Ok jag tror jag skippar att fasta. Vill inte bli psykotisk.
Mer
5 år 1 vecka sedan #1146987 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fasta i 24 timmar.
Fasta blir nog en form av stress. Dessutom tänker man ständigt på mat.
Mer
5 år 1 vecka sedan - 5 år 1 vecka sedan #1147016 av Nobel
Svar från Nobel i ämnet Fasta i 24 timmar.
Hej,


Gick upp 20 kg på 4 månder pga Olanzapinbehandling. Efter avslutad kur fastade jag för att bli av med den extra fettvävnaden. Hade fått bristningar och ville inte få ännu mer genom att träna, så det kändes som att fasta var den bästa primära lösningen. Hade svaga psykotiska symptom, men tror det hade att göra med att neuronerna ställer om sina neurotransmittor signalkaskader när Olanzapin lämnar systemet.

När Olanzapin lämnar systemet så minskar aptiten inom några dagar. Undvek mat med mycket snabba kolhydrater och mycket fetter så som läsk, godis, såser. Försökte äta fiberrikt, grönsaker, knäckebröd, riskakor, proteinrik kost när jag väl åt. Fastade så mycket att det värkte i magen, det var svårt i 2-3 veckor, men sedan ställer mag-tarmsystemet om sig och att fasta känns mycket lättare.

Vid något tillfälle försämrades orken och blodtrycket sjönk så att jag nästan svimmade hela tiden så var tvungen att äta ordentligt 1-2 dagar då jag åt så att jag blev riktigt mätt och fick i mig alla viktiga näringsämnen. Sedan fortsatte med fasta i 5-6 dagar. Snarare än att totalfasta, så åt jag mindre, och åt långsamt. Märkte att om man äter lite när man är hungrig så tar det ca 30 min innan en mättnadskänsla slår in (för mättnadskänsla kan uppstå av att 1. magen töjs ut som händer när du äter mycket och 2. när näringsämnen börjar absorberas av kroppen). Tappade ca 15 kg på 4 månader.

Efter att ha tappat ca 10 kilo så blev jag mer fysiskt aktiv genom att gå 1-2 mil om dagen i högt tempo, det gör ont i benen och fötterna efter en stillasittande livsstil men hjälper nog till med att förbärnna fettet. Ökad fysisk aktivitet ökade aptiten, men vikten minskade ändå tack vare en aktivare livsstil. Om möjligt är det bättre att börja träna än att bara fasta. Märkte att fysisk träning hjälpte med många kognitiva funktioner som minne, fokus, och tankeverksamheten generellt. Hjälpte med sömnen, ångest, och du blir piggare och orkar mer. Har hört det ska vara bra mot depression också.

Det verkar på vissa som att det finns risk för psykos, men i mitt fall fungerade det. Var i kontakt med sjukvården varje vecka, så de visste om vad som pågick och berättade om upplevda psykotiska symptom, men de verkade lugna. Så jag körde på och tänkte kontakta dem om medvetandet skulle flippa. Så kände mig ganska trygg trots de upplevda symptomen och idag är jag otroligt glad för att ha försökt fixa hälsan, för att det var en av punkterna i min rehabiliteringsplan.
Last edit: 5 år 1 vecka sedan by Nobel.
Mer
5 år 1 vecka sedan - 5 år 1 vecka sedan #1147037 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fasta i 24 timmar.
Om du går i skogsmark repa årsskotten av gran och tall och är det en faste marsch håller du alla ketoner borta till skillnad från de som inte gör det. Min information kommer från den överlevnads instruktör i svenska överlevnadssällskapet. Han bor i grannkommunen och jag har gått kurser i överlevnad som han hållit i. Jag vet inte var du bor, men han heter Lennart Zeilon bara att googla www.google.se/search?source=hp&ei=6iq7XN...iz.....6.yXpRbysHyQM

Han talade om att han och de andra skulle gå en fastemarsch och hela tiden var sjukvårdspersonal med som tog blodprov och tester. Alla utom en hade ketoner i blodet, Den som repade årsskotten från gran och tall hade normala värden. När du är i skogen ta repade årsskott häll på varmt men inte kokande vatten på årsskotten så får du ett söt dricka som är välsmakande. Urinvånarna i USA tuggade årsskotten på så sätt undvek de att få skörbjugg och tappa tänder.
www.overleva.nu/

Han som jag är nu pensionärer och när han arbetade var han sjuksköterska på Östra Sjukhuset

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 1 vecka sedan by Nissegossen.