Hälsokontroll avklarad

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 4 månader sedan #1210086 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hälsokontroll avklarad


Tydligen finns det forskning kring detta!

Vars är världen på väg?
Mer
4 år 4 månader sedan #1210088 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hälsokontroll avklarad
Idrottsmän äter mycket kolhydrater. De borde veta.
Mer
4 år 4 månader sedan #1210163 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Hälsokontroll avklarad
Kolhydrater är det högoktaniga bränslet när man tränar och tävlar. Kolhydraterna räcker ca 2 timmar sen går man på fettdepåerna och det är inte lika effektivt som bränsle - kostar mer att spjälkas till energi.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1210166 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Hälsokontroll avklarad
Tror inte kolhydrater är dåligt, tror bara för mycket och fel kolhydrater är dåligt. Kolhydratprodukter som samtidigt innehåller fiber är betydligt bättre än de som inte innehåller fiber. Att äta gelehallon är så klart sämre än äta grovt bröd. Att dricka apelsinjuice är klart sämre än äta apelsin. Att äta pasta är sämre än äta linser osv.

Jag äter 25% av energin från kolhydrater. Livsmedelsverket rekommenderar 45-60% från kolhydrater. Tror många mått bra av dubbla fettet och halvera kolhydraterna. Det är förstås min tro, och inget jag kan bevisa är bättre.

LCHF funkade inte för mig. Då ska 5-10% av energin komma från kolhydrater. Då blev jag deppig. Man kan säga jag kör happy medium :D

Jocke det finns undersökningar som visar det ena eller det andra. Man får nog själv välja vilka man litar på.

Recard, ska kolla på dokumentären.

Geta, Amandara, säkert kan man äta mer kolhydrater om man tränar mycket. De flesta tränar inte i närheten så mycket som eliten, så vi bör klara oss på mindre.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 4 månader sedan by Zoidar.
Mer
4 år 4 månader sedan #1210214 av krokus
Svar från krokus i ämnet Hälsokontroll avklarad
Grönsaker består väl till största del av kolhydrater.

Jag skulle vilja dra ned på pasta men vet inte riktigt vad jag ska byta ut det mot. Min mage blir uppsvälld och gasig av pasta. Vet inte om durumvete är fel för mig? Jag märker inte av det lika mycket när jag äter linspasta (durumvete plus linsmjöl).

www.kungsornen.se/produkter/pasta/bonpas...lli-med-gula-linser/
Mer
4 år 4 månader sedan #1210216 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Hälsokontroll avklarad
Jo, fast grönsaker innehåller mest vatten. Även om det är mer kolh än prot och fett i grönsaker innehåller de ändå lite kolh.

Anchored in Christ ✟