När har man diabetes?

Mer
14 år 5 månader sedan #256386 av Geta
Svar från Geta i ämnet När har man diabetes?
Ja, jag har Diabetes2 sedan några år tillbaka.
Det som jag har gjort mest nytta har varit att sluta
med allt mjukt bröd och bara äta hårt bröd.
Motion ett par gånger om dagen gör också nytta.
Fast det är som att vara en nykter alkoholist.
Även om värdena ligger bra vid den årliga kontrollen
så är man inte botad. När jag börjar slarva så skjuter
blodsockret i höjden igen.
Mer
14 år 5 månader sedan #256389 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet När har man diabetes?
Typ 1 har jag haft i snart 25 år. Slarvar ALDRIG med maten, det går inte. Äter dock inte alls efter någon bokstavsmodell. Pasta och köttbullar är favoritmat.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
14 år 5 månader sedan #256390 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet När har man diabetes?
[youtube]
[/youtube]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 5 månader sedan #256391 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet När har man diabetes?
Det finns 3½ olika sorters diabetes. Typ 1, typ2 samt en som jag glömt vad den heter.
Graviditetsdiabetes är den halva. Den är som diabetes typ 2 med den skillnaden att den går över. Dock ökar risken att man senare ska få diabetes om man drabbats.
Typ 2 diabetes är den klart vanligaste. Sverige är det land i världen som har flest fall av diabetes per capita.
Motion är väldigt viktigt för att minska risken för diabetes. Har man fått diabetes så ska man motionera dubbelt så mycket som en frisk.
GI-kost är den bästa kosten för en diabetiker. Det finns andra varianter som rekommenderas av diverse personer men GI-kosten är den som bevisligen har bäst effekt.
Sen finns där lite märkligheter. Om man drabbats av diabetes så ska man undvika kaffe men om man inte har diabetes kan kaffe i viss mån minska risken för det. Det har forskare i det land som får Sverige att framstå som ett U-land kommit fram till. (Finland.)
Mer
14 år 5 månader sedan #256392 av Geta
Svar från Geta i ämnet När har man diabetes?
Finland är det land där det dricks mest kaffe. Sverige
kommer bara tvåa.
Mer
14 år 5 månader sedan #256395 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet När har man diabetes?
Fin information. Tikki har du märkt någon förbättring om du äter GI-kost?