När har man diabetes?

Mer
14 år 5 månader sedan #256348 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet När har man diabetes?
Du har ett normalt blodsockervärde. :hjärta
Mer
14 år 5 månader sedan #256352 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet När har man diabetes?
Den här läkaren som är mycket kontroversiell har själv diabetes och hon har sina egna bla kostråd att komma med! Om du letar på den sajten hittar du också länkar till gratis blodsocker mätare.
blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 5 månader sedan #256353 av Geta
Svar från Geta i ämnet När har man diabetes?
Att motionera lika mycket som man stoppar i sig
förhindrar att diabetes bryter ut.
Mer
14 år 5 månader sedan #256355 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet När har man diabetes?
Gud vad ni är rara. :hjärta Allihop.

Och tack NisseG för bra sidor. Mycket informativa. När man blir orolig är man också rädd för att läsa "fel" saker på nätet.

Motion är bra. Det är något jag också gillar. Jag är på mina vanliga dagliga promenader på en timma. Även nu när det börjar bli riktigt jobbigt att gå fort.
Finns absolut toppen yoghurt om man bara läser vad de innehåller. Jag har ju som sagt aldrig behövt varken viktmässigt eller pga diabetes
tänka på dessa saker innan. Så nu är det en ny värld för mig.
Dock har jag nu när jag börjat kolla på innehållsförteckningar funderat på att dra ner på socker. Dvs kanske prova en riktigt bra ADHD kost som rekommenderas av många forskare. För mycket kan man göra själv också för att inte få sockertoppar och undvika hyperaktivitet och andra sinnesrubbningar. :D

All info är välkommen.
((Kram på er)) :hjärta
Mer
14 år 5 månader sedan #256379 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet När har man diabetes?
De fem största riskfaktorerna:
Arv
Brist på motion
För stort sockerintag
Övervikt
Rökning
Mer
14 år 5 månader sedan #256382 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet När har man diabetes?
Inget stämde in på mig i vanliga fall. Förutom "övervikt" nu då med graviditeten. Men BMI kanske inte räknas på samma vis nu då...
Oroande är det... Ska skaffa mig en blodsockermätare. Hoppas på att kunna hålla koll på mig själv lite.

Ni här med med diabetes, har ni diabetes 2? Och vilken kost har ni? Den är jag mycket intresserad av. Äter ni typ som GI-metoden rekommenderar?